Mss heeft iemand hier ook mee te maken?

• Peter

Graag zou ik willen weten of het zin heeft om een advocaat raad te plegen ivm het volgende:

In mijn arbeidscontract staat nadrukkelijk vermeld dat de CAO (voor het bankbedrijf) niet van toepassing is op de vergoeding ziektenkostenverzekering na pensionering . De werkgever heeft de vergoeding per 1 januari 2006 zonder overleg beëindigd. Zij beroepen zich op het feit dat in de nieuwe/huidige CAO er geen sprake is van deze regeling. Ik ben van mening dat ik (en andere gepensioneerden van mijn ex-werkgever) recht blijven hebben op een vergoeding ziektekostenverzekering zoals in de arbeidsvoorwaarden vermeld staat.

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

• Paul

Daar kunnen we kort over zijn. Dat recht heeft u niet. Kans van slagen in een procedure is dan ook ongeveer nihil.

• Simon Kabelfoon

Dat vraag ik me af Paul.

Soortgelijke situatie tegengekomen bij ING (misschien gaat het hier wel over) en daar is die koers dus nog (lang?) niet gelopen.

Gepensioneerden hadden recht op een tegemoetkoming in de ziektekosten zonder verdere (benoemde) voorwaarden/voorbehouden.

Dat nu het zorgstelsel op de helling is gegaan wil niet gelijk zeggen, dat het “pensioenfonds” dan maar dient te stoppen met die tegemoetkoming.

Alles is sterk afhankelijk van de redactie van de toezegging en juist bij de tegemoetkoming zorgverzekering schort het daar nogal eens aan binnen (pensioen-)regelingen.

Zou dus nog even niet opgeven als ik Peter was en trachten aansluiting te vinden bij vertegenwoordigers van gepensioneerden binnnen dat pensioenfonds.

• Paul

Dat ben ik op zich wel met je eens Simon. De formulering in het reglement is doorslaggevend. Echter: in oude pensioenreglementen staat natuurlijk nooit een verwijzing naar wetgeving die in 2006 is ingevoerd. Actieven kunnen bij wetswijziging de werkgever dwingen tot compensatie via het BW (goed werkgeverschap). Die bepaling is echter niet van toepassing op oud werknemers. Erg sociaal is het niet, daar zijn we het wel over eens, maar je kunt niet afdwingen wat je rechtens niet kunt vorderen, of je moet lid zijn van een honbalteam.

• Simon Kabelfoon

Er zijn mij gevallen bekend, waarin sprake was van een vergoeding voor een periode van al (veel) langer dan 10 jaar.

Dan mag dat niet (goed) zijn vastgelegd in een reglement (en inderdaad dat houdt nooit rekening met toekomstige wetten of wijzigingen op wetgeving), maar er ontstaat wel een rechstgrond die ook afdwingbaar is.

Misschien niet de meest eenvoudige weg, maar 't is er wel een.

Komt bij, dat het veelal geen werkgeversvergoeding o.i.d. was zoals dat bij werkenden wel vaak het geval was.

Denk dat het wel terecht is wanneer de saldering ook hier wordt toegepast (met andere woorden de pensioenverstrekker mag wel haar nu te betalen “werkgeversbijdrage” uit hoofde van de zorgverzekeringswet verrekenen met de voorheen betaalde vergoeding), maar in de gevallen die mij bekend zijn was de oude bijdrage hoger dan de huidige “werkgeversbijdrage”.

Er is geen enkele reden (anders dan verrijking van het fonds zelf) om die meer-vergoeding aan gepensioneerden nu te ontzeggen.

Ken de laatste stand van zaken bij het eerder genoemde concern niet, maar verneem die binnen enkele dagen.

Tot enkele weken terug is een eerder aangekondigde doorhaling van de vergoeding voorlopig opgeschort.

• Peter

Bedankt voor je reactie. Ik wacht nog even bericht van het bedrijf af.

• Simon Kabelfoon

Laatste stand van zaken rond ING-gepensioneerden.

Men betaalt voorlopig de oude tegemoetkoming nog door (dus GEEN saldering o.i.d.) en in een later stadium gaat men er nog “een keer” op terug komen.

• Peter

Dank!