Beste Han,
Ook ik heb enige moeite je vraag volledig te overzien. Ik vermoed echter dat ik wel een antwoord kan geven waarmee je vraag enigszins zal zijn beantwoord. Ik zal het enigszins begrijpelijk en dus onvolledig behandelen.
Ik vermoed dat je vraagt waarom je niet het gehele te bereiken pensioenkapitaal ontvangt als je komt te overlijden voor de ingangsdatum van de uitkeringen. De beantwoording van deze vraag is afhankelijk van de gekozen verzekeringsvorm.
Indien je een kapitaal wenst te ontvangen die gelijk is aan de uitkering bij in levenzijn, zal de verzekering moeten zijn vormgegeven als gemengde verzekering. Waarschijnlijk is de verzekering waaraan jij deelneemt een zogenoemde restitutiepolis. De verzekeringsvorm is te kiezen bij de ingang van het contract. Ik neem aan dat hier sprake is van een daadwerkelijke pensioenpolis (dus geen lijfrente). Je werkgever heeft deze keuze dus al voor je gemaakt.
Ik kan je echter wel enigszins geruststellen. Indien wordt gekozen voor een restitutietarief dat lager is dan de beleggings- of actuariele waarde van de polis, dan ontvang je in principe een kleine vergoeding hiervoor. Indien wordt gekozen voor een tarief (uitkering) bij overlijden die hoger is dan de hierboven genoemde waardes, dan je zul je in principe een ‘vergoeding’ aan de maatschappij (risicopremie) moeten betalen.
Als je het bovenstaande in gedachten houdt, begrijp je dus dat er een hoger eindkapitaal kan worden bereikt bij in leven zijn op de uitkering-ingangsdatum doordat bij een restitutiepolis je een vergoeding bovenop je premie krijgt.
Wat betreft je vraag tussen de regels door; wat gebeurt en met mijn ingelegde premies na onverhoopt overlijden? Vooropgesteld merk ik op dat er in ieder geval een uitkering komt uit je polis. Het te restitueren bedrag zal in beginsel voor de aankoop van een nabestaandevoorziening moeten worden gebruikt.
Tevens is het zo dat een verzekeringsmaatschappij de in rekening te brengen premies baseert op een overlijdenstabel. Men houdt dus rekening met een bepaalde vooraf ingeschate mate van overlijden. Bij een gemiddeld aantal overlijdensgevallen zal daardoor geen winst of verlies ontstaan voor de maatschappij.
Het overlijdensrisico heeft in de gevallen waarbij een kapitaal bij in leven zijn is verzekerd in ieder geval een drukkend effect op de premie. Dit betekent dat jij er dus ook beter van wordt. Het belangrijkste is echter natuurlijk dat je straks gewoon kunt genieten van je uitkering bij in leven zijn. Succes.
Voor verdere vragen verwijs ik je naar je werkgever of de uitvoerder van je verzekeringscontract.
MVG