ingangsdatum opbouw nabestaanden pensioen

• J. Janssen

Binnenkort ga ik trouwen

Bij mijn huidige werkgever ben ik bijna 30 jaar in dienst.

Heeft mijn aanstaande partner na mijn overlijden recht op een volledig nabestaanden pensioen of is er alleen recht op het deel wat na de huwelijksdatum is opgebouwd? Dit ivm met evt. bijverzekeren.

Ik ben niet eerder gehuwd geweest.

Wie weet mij hier meer over te vertellen?

Bij voorbaat vriendelijk dank.

• WGR

Meneer Janssen, dat helemaal af van uw pensioenregeling. Er zijn regelingen waarbij nabestaandenpensioen op risicobasis is gedekt. Dat betekent dat er geen nabestaandenpensioen wordt opgebouwd, maar dat alleen in geval van uw overlijden in actieve dienst er een nabestaandenpensioen wordt uitgekeerd. Zodra u van werkgever verandert of met pensioen gaat is er dus niets gereserveerd.

Indien er een nabestaandepensioen wordt opgebouwd middels kapitaaldekking, dan is het wellicht zo dat over uw hele periode een nabestaandepensioen wordt opgebouwd. Dat moet dan uit het pensioenreglement te halen moeten zijn en dat ken ik uiteraard niet. Dus het reglement er op nakijken of gewoon bij het pensioenfonds informeren!

• J. Janssen

Hartelijk dank voor uw antwoord, ik ga er navraag naar doen bij mijn pensioenfonds.