C-polis niet meer toegestaan in 2007?

• Richard

Hallo,

In ons bedrijf hebben wij allemaal een pensioen op basis van beschikbare premie waarbij wij zelf verzekeringsnemer zijn (de C-polis). De tussenpersoon komt nu met het verhaal dat in de nieuwe pensioenwet van 2007 dit niet meer toegestaan is en dat

wij de C-polis premievrij moeten maken en nu met een collectief beschikbare premie

verzekering mee moeten doen (bij dezelfde verzekeraar).

Op internet kan ik niets over deze kwestie vinden, vandaar dat ik het hier even vraag.

• WGR

Richard, in het wetsvoorstel voor de nieuwe pensioenwet staat dat wel. Het is moeilijk te vinden, maar het is wel mogelijk.Je moet dan in de vergaderstukken van de tweede kamer kijken. Hieronder een uittreksel vanuit hoofdstuk 4 van de memorie van toelichting op het nieuwe wetsvoorstel

“Paragraaf 4.2 gaat nader in op de onderbrengingsplicht. Paragraaf 4.3 beschrijft de afschaffing van de mogelijkheid tot het afsluiten van verzekeringsovereenkomsten waarbij de werknemer verzekeringnemer is (C-polissen).”

Er zal dus wel iets gedaan moeten worden, maar welke mogelijkheden er in de praktijk zijn om dit om te zetten, dat weet ik ook niet.

Als je meer wil weten, dan zal dat dus moeten gaan opzoeken en wellicht bij meerdere verzekeringsmaatschappijen moeten navragen

• Simon Kabelfoon

Lijkt me evenwel geen reden om de individuele polis dan maar premievrij te moeten maken om vervolgens opnieuw te beginnen in een (semi-0collectieve regeling.

Dat kost deelnemer nodeloos veel geld en de enige die hier wijzer van lijkt te worden is de tussenpersoon.

C-polis kan overgedragen worden qua rechten en plichten aan werkgever lijkt me, waarbij werkgever verzeketingnemer wordt, werknemer verzekerde blijft.

begunstiging zal wel iets aangepast moeten worden.

Beste Richard, leg deze vraag aan uw eigen verzekeraar voor en vraag hen een aanpassingsvoorstel.

Leg dat eens voor aan die tussenpersoon en laat hem u nog eens haarfijn uitlegen waarom u MOET deelnemen aan de collectieve regeling en dit dus niet anders opgelost kan worden. Vraag hem dit schriftelijk te doen, ben zeer benieuwd of hij zich dan in diezelfde bewoordingen durft te uiten.

• Paul

Het gaat bij een B- of C-polis helemaal niet om (semi)collectief of individueel. Het enige verschil is het verzekeringnemerschap. Dat moet hooguit worden overgezet. Voor de rest niets.