lijfrente / belasting

• Mari

Wie weet hoe het gaat met de belasting over de lijfrenteuitkeringen indien je naar een land gaat emigreren waarmee Nederland geen belastingafspreken heeft?

• xx

Dan zal de belastingheffing in Nederland plaatsvinden.

• Mari

tegen welk tarief?

• PABa

De belastingdienst zal eerst een conserverende aanslag over de pensioengelden opleggen. Dit betekent dat ze het pensioen 10 jaar volgen. Verander je het pensioen gedurende deze tijd, bijv door een hogere premiestorting of opname, dan gaat de belastingdienst belasting heffen. Zelfs als je niks veranderd maar het pensioen overzet naar een andere verzekeringsmaatschappij, bijv. in het buitenland, is dit toch een wijziging en gaat men over tot belastingheffing. Het pensioen valt dan in box 1. Dus wordt het belast tegen het normale tarief van 12% tot 52% afhankelijk van de hoogte.

Ton

• Mari

Ton,

Begrijp ik je goed. Men laat de opgebouwde lijfrente expireren, en ontvangt maandelijks een vast bedrag als uitkering.

Gedurende tien jaren blijven de uitkeringen gelijk. Dan betaal je geen belasting?

Of lees ik niet goed.

Groet,

Mari

• Paul

De vraag is redelijk complex Mari. Bij emigratie legt de fiscus een aanslag op over de poliswaarde meestal 52% belasting en 20% zgn. revisierente; in totaal 72% van de poliswaarde). Deze aanslag hoeft niet te worden betaald, er wordt dus uitstel van betaling verleend. Als vervolgens 10 jaar lang geen “rare dingen” met de polis worden gedaan (afkopen etc.), wordt deze conserverende aanslag vernietigd. En lopen er in de tussentijd al uitkeringen uit de lijfrente, dan wordt de daarover in Nederland betaalde belasting in mindering gebracht op de conserverende aanslag.

Een voorbeeld: de lijfrente is 100.000 waard en u emigreert in 2006.

Er wordt een conserverende aanslag opgelegd voor 72.000, die u niet hoeft te betalen (de fiscus eist dan vaak wel zekerheden).

U krijgt ieder jaar een uitkering van 5.000. Over die 5.000 betaalt u jaarlijks belasting (bijna niets dus), en in 2016 krijgt u een bericht dat de aanslag van 72.000 uit 2006 vernietigd is.

• Mari

Paul,

Je voorbeeld maakt het al een stuk duidelijker.

Maar wat moet ik verstaan onder bijna geen belasting betalen over de 5.000?

Als dat 52% is lijkt mij dat toch aanzienlijk.

En wie moet het geen jij schrijft regelen met de fiscus. De uitkerende verzekeraar of de ontvanger van de lijfrente-uitkeringen?

Hoor graag van je.

Mari

• Paul

Beste Mari,

Over 5.000 euro betaal je aan belasting maar 2,45% (bij een inkomen in box 1 van 17.046 euro of minder): 122 euro dus. Als je daarnaast nog premie volksverzekeringen moet betalen (niet waarschijnlijk na emigratie) komt daar 31,7% bij als je jonger bent dan 65 jaar en 13,8% als je 65 of ouder bent.

De formele route is dat de fiscus de conserverende aanslag oplegt, en je dan uitstel van betaling vraagt, onder verpanding van de polis. Dat dit mogelijk is, wordt al aangegeven bij het opleggen van de aanslag.

Daar moet je dus wel even contact over opnemen met de verzekeraar, maar het is alleen maar wat papieren invullen en ondertekenen. Let nog even op: volgens de Europese rechter mag de fiscus geen polisverpanding eisen, dus ik weet niet 100% zeker of dat nog wordt gevraagd om het betalingsuitstel te krijgen. Aangezien je er sowieso geen last van hebt, zou ik daar maar niet al te zwaar aan tillen. Het uitstel krijg je wel. En uiteindelijk wordt het uitstel dus na 10 jaar afstel.

Als je nog vragen hebt, zie ik ze vanzelf wel weer verschijnen.

• Teuntje

ik ben in 1990 met der woon vertrokken. Ik heb twee koopsom polissen die in de tijd dat ik in holland woonde met inkomsten belasting vrij salaris gekocht zijn. kan ik deze nu verzilveren zonder dan ib te moeten betalen?

• Paul

Bedoel je een gouden handdruk Teun, of een echte lijfrente waar je premieaftrek voor hebt gehad?

In het eerste geval heft Nederland altijd, in het tweede geval niet. Let wel even goed op de datum. Voor lijfrentes v.a. 1992 heft Nederland in beginsel wel.