stoppen met collectief pensioen

• Martin

Via werkgever heb ik een collectief pensioen waarbij werkgever een premiedeel betaalt en waarbij werkgever maandelijks mijn premiedeel op het brutosalaris in mindering brengt. Omdat ik het na de echtscheiding financieel zwaar heb wil ik stoppen met mijn premiedeel van deze verzekering. Volgens werkgever kan dat niet. Ik zou alleen de polis in z'n geheel premievrij kunnen maken waarbij ik een afstandsverklaring van alle pensioenrechten moet ondertekenen. Indien ik de gehele pensioenverzekering premievrij maak (inclusief werkgevers deel) is het dan niet zo dat werkgever een deel in het brutosalaris zou moeten compenseren? Immers, hij spaart toch heel veel geld uit? Graag advies, want ik kan niet te lang wachten met mijn beslissing.

• Simon Kabelfoon

Er is een pensioentoezegging gedaan, waarin u een gedeelte van de premie bijdraagt.

De regeling kan dus niet “gedeeltelijk premievrij worden gemaakt”, immers, je neemt deel of je neemt niet deel.

Dat niet deelnemen de werkgever een kostenbesparing oplevert zal zeker zo zijn (hoeveel is niet bekend), maar da's een geheel andere onderhandeling die u met hem dient aan te gaan.

• Martin

Helemaal stoppen met de collectieve pensioenverzekering via werkgever is dus de overgebleven optie. Bedankt voor de snelle reactie. Over de mogelijke kosten-besparing voor werkgever en een compensatie in brutosalaris is inderdaad iets waarover ik in onderhandeling zal moeten gaan.

De vraag die nog openstaat is de zgn. afstandsverklaring die ik dien te ondertekenen waarmee ik afstand zal doen van al mijn pensioen aanspraken etc.

Is dat correct?

• xx

Martin,

Bij het tekenen van de afstandverklaring wordt de polis premievrij gemaakt. Dit betekent dat het door u betaalde deel aan pensioenpremie niet meer op het brutoloon wordt ingehouden. Hierdoor vervalt het belastingvoordeel.

Er wordt namelijk geen loonbelasting geheven over de ingehouden pensioenpremies. Door niet meer deel te nemen aan de pensioenregeling zal nu loonbelasting moeten worden betaald over de ‘niet ingehouden pensioenpremie’. U kunt dit zien als de ‘compensatie in salaris’.

Met betrekking tot de financiering van de pensioenregeling: de werkgever betaalt de pensioenpremies aan de verzekeringsmaatschappij/pensioenfonds. Hierbij kan de werkgever verlangen dat de werknemers een eigen bijdrage leveren. Deze eigen bijdrage is de ingehouden pensioenpremie. De werkgever betaalt het overige deel.

Let op: pensioen is een secundaire voorwaarde. Een werkgever is niet verplicht om deze toe te zeggen.

Met betrekking tot de premievrijmaking van de polis. Indien de polis premievrij wordt gemaakt heeft u een stukje pensioen opgebouwd tot de datum van premievrijmaking. De hoogte of mate van pensioen is afhankelijk van de pensioentoezegging.

Met vriendelijke groet,

• xx

Als aanvulling op het premievrij pensioen:

Indien er nabestaandenpensioen is opgebouwd, dan komt deze toe aan uw ex-partner.

M.vr.gr,

• martin

Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties, ben een stuk wijzer geworden. Al met al denk ik dat ik er netto niet heel veel mee op zal schieten. Mijn brutosalaris zal immers gelijkblijven. Groetjes van Martin

• Teuntje

raar maar waar, ze heeft er dus niets voor gedaan, maar zo is nederland