Akoop pensioenrechten

• Gert Stolk

Ik begrijp dat pensioenverzekeraars bij opgebouwde pensioenrechten tot ca. ? 360,-

per jaar, dergelijke rechten met een bedrag ineens willen afkopen.

Kan iemand mij de bandbreedte aangeven van de afkoopsom die pensioenverzekeraars aanhouden bijvoorbeeld in het geval van pensioenrechten bij ? 360,- per jaar.

• Paul

Als de jaarlijkse uitkering 361,02 euro of minder is, wordt afgekocht. Dit is het bedrag voor 2006, en het wordt jaarlijks aangepast o.b.v. een inflatiecijfer. Het gaat om de uitkering op pensioeningangsdatum, en ook pas dan wordt afgekocht.

Ingeval u op de pensioendatum in het buitenland woont, worden pensioenen tot 722,02 euro per jaar afgekocht.

• Gert Stolk

Beste Paul,

Bedankt voor jouw reactie, maar dit is GEEN aantwoord op mijn vraag!

Ik vraag hoeveel er wordt ‘geboden’ voor bijvoorbeeld € 360,-.

Hiervoor moet m.i. een concreter antwoord te geven zijn.

Mvg

Gert

• xx

Gert,

Voor afkoop van klein pensioen hanteert een verzekeringsmaatschappij/pensioenfonds tabellen. De hoogte van de tarieven van deze tabellen zijn afhankelijk van een aantal factoren.

Het is op voorhand niet aan te geven wat het exacte bedrag aan afkoopwaarde is. Een zeer ruime schatting is het ouderdomspensioen te vermenigvuldigen met de factor 10 en het bijbehorend nabestaandenpensioen met een factor 4.

Dit geeft de bruto afkoopwaarde. Hierover wordt nog 4,4% ingehouden in verband met de nieuwe Zorgwet. Over de bruto afkoopwaarde wordt ook nog loonheffing geheven.

Dit zal loonheffing zijn overeenkomstig de groene tabel en bedraagt, als ik mij niet vergis, 16,25% (tabel voor 65 jaar en ouder). Dit percentage wordt eveneens geheven over de bruto afkoopwaarde.

Met vriendelijke groet,

• Paul

Dan moet je voortaan de vraag beter formuleren Gert. De afkoopwaarde is afhankelijk van je leeftijd op het moment van afkoop (meestal 65 jaar) en de leeftijd van je eventuele partner en de omvang van het partnerpensioen (PP).Voorts is de rentestand van belang op het moment van afkoop, als het gaat om een bij een verzekeringsmaatschappij ondergebrachte regeling. Bij een pensioenfonds speelt dat laatste niet. Op 65 moet je grofweg factor 15 hanteren voor een OP met 70% PP. Dat is dan de bruto afkoopsom, waarop nog inhouding moet plaatsvinden, met eventueel een aanvullende aanslag in de inkomstenbelasting.

• Gert Stolk

Dag Paul,

Jouw laatste bericht is HET antwoord op mijn vraag.

Hartelijk dank hiervoor, dit geeft tenminste een bandbreedte aan waarop ik kan rekenen.

Mijn vraag nog eens terugkijkend moet ik je zeggen dat ik deze toch kort en bondig heb geformuleerd: "Hoeveel bedraagt de afkoopsom bij opgebouwde rechten van

€ 360,-?"

Nogmaals mijn dank.

Gert Stolk

• Gert Stolk

Mijnheer NN,

Bedankt voor uw reactie.

Hier heb ik iets aan, ik had namelijk geen idee welke voorstellen qua afkoopsommen ik (binnenkort) kan verwachten.

U heeft waarschijnlijk intussen ook de reactie van collega-deskundige Paul gelezen.

Hij geeft aan dat de faktor voor het OP bij 65-jarige leeftijd ca.15 bedraagt.

Fantastisch dat dit medium toegang biedt tot zoveel kennis op uiteenlopende terreinen.

Met vriendelijke groet,

Gert Stolk