pensioen

• Henk

Hallo,

Misschien een domme vraag maar wat gebeurt er met mijn pensioen als ik kom te overlijden. Ik ben 6 jaar gescheiden en woon nu 5 jaar samen met mijn nieuwe vriendin waar ik een dochtertje bij heb. Heeft mijn vriendin nu recht op mijn pensioen of moet ik eerst met haar getrouwd zijn????

• xx

Henk,

Als je komt te overlijden zal het ouderdomspensioen welke voor je is verzekerd, komen te vervallen.

Je vriendin heeft geen recht op het ouderdomspensioen. Dit pensioen is namelijk verzekerd, verzekeringstechnisch gesproken, op je eigen leven en komt tot uitkering op de pensioendatum.

Met betrekking tot de echtscheiding van 6 jaar geleden: als er tot het moment van echtscheiding nabestaandenpensioen is opgebouwd, dan komt deze toe aan je ex-partner. Indien er bij de echtscheiding sprake is geweest van verevening van ouderdomspensioen en dit is doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij/pensioenfonds, dan zal een deel van het opgebouwd ouderdomspensioen tijdens de huwelijkse periode, toekomen aan je ex-partner. Dit onder de voorwaarde dat je in leven bent op de pensioendatum.

Je vermeldt ook dat je momenteel 5 jaar samenwoont met je huidige vriendin. Dan wordt er voor wat betreft het nabestaandenpensioen, vanuit gegaan dat je met haar bent gehuwd. Als er een toezegging is voor nabestaandenpensioen, dan zal deze worden verzekerd. Echter, niet een volledig nabestaandenpensioen daar een deel toekomt aan je ex-partner.

Over de hoogte van het nabestaandenpensioen kan ik geen uitspraak doen. Een en ander is afhankelijk van de pensioentoezegging. De omschrijving van de toezegging staat vermeld in het pensioenreglement.

Het is wel verstandig om aan de verzekeringsmaatschappij/pensioenfonds door te geven dat je 5 jaar samenwoont met je huidige vriendin. Veelal zal men een bewijsstuk verlangen. Als er sprake is van een notariele akte van samenlevingsovereenkomst, dan kun je een kopie hiervan meesturen. Anders kun je informeren welk bewijsstuk men wil hebben. Wellicht is een uitttreksel uit de Registers van de Burgelijke Stand, met hierop vermeld per welke datum jullie beiden op het huidige adres staan ingeschreven, voldoende.

Met vriendelijke groet,