Pensioen niet bij bedrijf en nu?...

• 25jarige

Ik krijg binnenkort een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever alleen mijn werkgever doet niet aan pensioenopbouw en hij vertelde dat er bedrijven of buro's zijn die dat voor je kunnen regelen. Ik heb er echt geen verstand van.

Ik word binnenkort 25 jaar oud en wil het toch goed geregeld hebben. Kan iemand mij aub advies geven wat ik moet doen of bij wie ik informatie moet gaan vragen?

Greetz 25-jarige

• J. van Gaasbeek

Beste 25-jarige,

Je werkgever is niet verplicht je een pensioentoezegging te doen. Een eigen pensioen regelen kun je doen door een lijfrenteverzekering af te sluiten. De premies die je hier voor betaalt zijn aftrekbaar van je inkomen. Als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, ontvang je een periodieke uitkering die (net als bij pensioen) belast is. Ik adviseer je naar een assurantietussenpersoon te gaan die verstand heeft van dit soort zaken. Hij kan je verder op weg helpen.

Jeroen van Gaasbeek

• Simon Kabelfoon

Op zich prima advies, maar hou er wel rekening mee, dat je als 25-jarige vermoedelijk nog niet zo'n hoog inkomen zult hebben en dus relatief weinig belastingvoordeel hebt (dat kan later met het ztijgen van het inkomen natuurlijk anders worden).

De vraag is of het belastingvoordeel nu groter zal wroden dan de belasting die je straks over de lijfrenteopbrengsten dient te betalen (kortom wat is het werkelijk te verwachten fiscale voordeel).

Misschien handiger de eerste jaren te gaan sparen/beleggen met netto-geld.

Kwestie van rekenen en enkele aannames maken.

Met dat in het achterhoofd kan een gang naar een adviseur/tussenpersoon geen kwaad.

• xx

Wie het kleine niet eert is het grote niet……?

25-jarige:

Naar een assurantie-tussenpersoon gaan en het verhaal voorleggen.

M.vr.gr,

• Simon Kabelfoon

Meaning??