Debby,
Als Pattrick 4 jaar lang een tijdelijk contract is aangeboden, had hij al lang een vaste aanstelling moeten hebben. Na de 3e verlenging wordt een tijdelijk contract een vast contract. Echter, omdat hij per 15 januari 2006 een andere baan heeft, is bovenstaande niet meer van toepassing.
Ik kan niet anders adviseren om een rechtsbijstandverzekeraar, of, indien lid van een vakbond de vakbond, in te schakelen en hun het verhaal voor te leggen. Dit betreft een arbeidsrechtelijk conflict?
Wat wel een rol speelt is per welke datum de pensioentoezegging aan de medewerkers is gedaan. Uit je bericht begrijp ik dat er een pensioentoezegging is vanaf 1 januari 2005. Vanaf deze datum is hij opgenomen in de pensioenregeling en dit is correct. Het is niet onverstandig om te informeren per welke datum de pensioentoezegging is gedaan. Als er al een pensioentoezegging is per, bijvoorbeeld, 1 januari 2004, dan moet hij per deze datum worden opgenomen. Dit betekent wel dat er nog pensioenpremie moet worden ingehouden en worden verrekenend met zijn laatste salaris.
Met betrekking tot de pensioenpremie: omdat er een pensioentoezegging is gedaan, is de werkgever verplicht om de pensioenpremie aan de verzekeraar/pensioenfonds af te dragen. Kan de werkgever door financiele omstandigheden de pensioenpremie niet meer betalen, dan zal hij dit moeten melden aan zijn werknemers.
Formeel gezien moet de werkgever de premie betalen tot de datum uitdiensttreding van Patrick. De pensioenuitvoerder wordt op de hoogte gesteld van de uitdiensttreding en zal een polis met hierop vermeld de premievrije pensioenaanspraken, naar Patrick sturen. Niet onverstandig is om te bellen met de pensioenuitvoerder om te vragen of zij de adresgegevens van Patrick hebben. Anders kunnen ze geen pensioenopgave versturen.
Ik hoop dat bovenstaande je wat verder op weg helpt.
Met vriendelijke groet,