pensioen afdracht werkgever?

• Debby, mama van Tess Danique

Het volgende probleem doet zich voor:

Mijn vriend heeft een aantal loonstroken die zelf door zijn werkgever zijn gemaakt, daarop staat dat er pensioen afgedragen word. Hij heeft echter nog nooit een overzicht of registratie van een betreffende instantie gehad. De vraag is, kun je ergens nagaan waar zijn pensioen aan betaald word? En nee, bij zijn ex-werkgever kunnen we niet terrecht, die houd al z'n salaris vast van januari.

met vriendleijke groet,

Debby en patrick

• Simon Kabelfoon

Zonder medewerking van de werkgever kan dit knap lastig worden te achterhalen, tenzij het een bedrijf is, dat aan een CAO/Bedijfspensioenfonds verbonden is, dan kan vaak rechtstreeks de informatie worden achterhaald.

Wat voor een soort bedrijf gaat het hier om?

• xx

Debby en Patrick,

Is de werkgever failliet aan het gaan? Er moet meer aan de hand zijn dan wat jullie vermelden.

Gaarne meer informatie.

M.vr.gr,

Het gaat om een koeriers bedrijf. Een aantal jaar geleden is hij eens failliet gegaan, maar is na een aantal jaar weer begonnen met medewerking van zijn zoon. het bedrijf heeft in 4 jaar tijd 3 verschillende namen gehad. Patrick heeft telkens een contract gehad van een half jaar, dit 4 jaar lang. Zijn baas is erg laks met het op tijd betalen van het salaris, steeds te laat. Vaak wat contant de rest over de bank. Loonstroken bleven ook vaak uit, en zo kreeg patrick ze van een half jaar achter elkaar. Patrick is sinds 15 januari aan een nieuwe baan begonnen, maar krijgt dus nog loon van 16 dagen en deze wil zijn baas niet betalen, omdat het om een koeriers bedrijf gaat, beweerd zijn baas dat er 6 bekeuringen liggen, patrick zegt dat niet kan, zijn baas stuurd nu die bekeuringen op en nu moeten wij kijken of deze wel van hem zijn, eerder betaald hij niet. Maar de laatste loonstroken zijn met de computer door hem zelf gemaakt. Daar word wel vanalles ingehouden, zoals pensioen etc, maar wij vragen ons af of dat werkelijk afgedragen word. Nu hebben wij de hele morgen lopen bellen en schijnt dat er vanaf januari 2005 tot aug. 2005 wel pensioen betaald is aan achmea, verder is er niets bij hun bekend.

Met vriendelijke groet,

Debby

• xx

Debby,

Als Pattrick 4 jaar lang een tijdelijk contract is aangeboden, had hij al lang een vaste aanstelling moeten hebben. Na de 3e verlenging wordt een tijdelijk contract een vast contract. Echter, omdat hij per 15 januari 2006 een andere baan heeft, is bovenstaande niet meer van toepassing.

Ik kan niet anders adviseren om een rechtsbijstandverzekeraar, of, indien lid van een vakbond de vakbond, in te schakelen en hun het verhaal voor te leggen. Dit betreft een arbeidsrechtelijk conflict?

Wat wel een rol speelt is per welke datum de pensioentoezegging aan de medewerkers is gedaan. Uit je bericht begrijp ik dat er een pensioentoezegging is vanaf 1 januari 2005. Vanaf deze datum is hij opgenomen in de pensioenregeling en dit is correct. Het is niet onverstandig om te informeren per welke datum de pensioentoezegging is gedaan. Als er al een pensioentoezegging is per, bijvoorbeeld, 1 januari 2004, dan moet hij per deze datum worden opgenomen. Dit betekent wel dat er nog pensioenpremie moet worden ingehouden en worden verrekenend met zijn laatste salaris.

Met betrekking tot de pensioenpremie: omdat er een pensioentoezegging is gedaan, is de werkgever verplicht om de pensioenpremie aan de verzekeraar/pensioenfonds af te dragen. Kan de werkgever door financiele omstandigheden de pensioenpremie niet meer betalen, dan zal hij dit moeten melden aan zijn werknemers.

Formeel gezien moet de werkgever de premie betalen tot de datum uitdiensttreding van Patrick. De pensioenuitvoerder wordt op de hoogte gesteld van de uitdiensttreding en zal een polis met hierop vermeld de premievrije pensioenaanspraken, naar Patrick sturen. Niet onverstandig is om te bellen met de pensioenuitvoerder om te vragen of zij de adresgegevens van Patrick hebben. Anders kunnen ze geen pensioenopgave versturen.

Ik hoop dat bovenstaande je wat verder op weg helpt.

Met vriendelijke groet,

• Simon Kabelfoon

Bij mijn weten vallen de koeriersbedrijven onder de CAO wegvervoer en is er een verplciht gesteld pensioenregeling van toepasasing, uitgevoerd voor PVF Achmea.

Informeer daar eens (naam en geboortedatum, BSN-nummer is meestal voldoende om op te geven) naar de opgebouwde pensioenrechten.

Zie ook www.devervoerssite.nl

Die hebben we vandaag gebeld, Per januari 2005 tot augustus 2005 is hij aangemeld bij achmea, de jaren daarvoor is niets bij hun bekend, dat is dus ook ons probleem. We weten niet waar die periode aan pensioen betaald is. Bestaat er niet iets van een landelijk meldpunt of iets dergelijks?

Met vriendleijke groet,

Debby

• teuntje

waarom dat mama en zo?

Ja sorry, zit altijd op het prikbord van baby.pagina en voor ik het wist stond dat natuulijk ook boven dit bericht, was niet de bedoeling, staat een beetje knullig, ik weet het.

• Teun, baas van bas de hond

Ja