Werkgeversdeel

• Hans

Hallo,

Ik ben op dit moment in overleg met een buitenlandse werkgever over mijn salaris voor mijn werk hier in Nederland. Pensioen is hierbij ook een thema. Ik heb hierover de volgende vragen:

1) Zit er veel verschil in de premies die betaald worden aan verzekeraars of pensioenfondsen bij eenzelfde oudedagspensioen per jaar?

2) Is het normaal om zoiets een geheel verzekerde pensioenvoorziening te noemen? In het voorstel wat ik hier heb liggen wordt een kapitaalverzekering gesloten voor de te verzekeren pensioenen bij delta lloyd?

3) Wat is een normaal wergeverdeel dat de werkgever betaald? Ik denk zelf aan 50% ieder?

4) Zijn er werkelijk onafhankelijke deskundige die hier werkelijk wat vanaf weten, waarbij voor dit kundig en onafhankelijk advies betaald wordt?

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en eventuele advies

Hans

• Simon Kabelfoon

1.

Da's heel aannemelijk zelfs. Er is sowieso al een verschil in “kosten” tussen individuele regelingen en collectieve regelingen, naats andere verschillen die zullen voortvloeien uit het soort toegezegde ouderdomspensioen en de wijze waarop en door wie dit wordt uitgevoerd.

2.

Ja het is wel normaal om dat zo te noemen, hoewel dat praktisch gezien dus niet (helemaal) klopt bij een kapitaalverzekering.

Daarin wordt immers verondersteld op basis van huidige uitgangspunten en een te verwachten rekenrente dat er met het verzekerde kapitaal voldoende pensioen kan worden aangekocht. Afhankelijk van de gekozen uitgangspunten geeft dit wel een redelijke mate van zekerheid, maar geen gehele.

3.

Kan enorm verschillen per branche, 50% komt veel voor, maar ook andere verdelingen.

4.

Wellicht zijn er meerdere, maar degenen die zijn toegetreden tot de associatie van Akkermans & Partners worden geacht louter op basis van uren-maal-tarief te werken.

Daar zou maximale onafhankelijkheid (volledig is maar de vraag of dat uberhaupt kan) verwacht moeten worden.

Hou er dan wel rekening mee, dat er alleen betaald zal gaan worden voor het advies van vandaag, maar bij vragen over de regeling in de toekomst zal dan de teller opnieuw gaan tikken.

• Hans

Hartelijk dank voor uw razend snelle reactie. Het is wellicht verstandig verschillende aanbiedingen van verschillende verzekeraars naast elkaar te leggen en niet automatisch van de door mijn accountant gekozen aanbieder uit te gaan. Mijn accountant zegt dat aanbieders vaak moeilijk doen wanneer een werkgever in het buitenland gevestigd is. Normaal gesproken kun je natuurlijk als werknemer niet kiezen waar het pensioen geregeld is.

1) Weet u of aanbieders inderdaad “moeilijk” doen? Ik zie namelijk geen reden om moeilijk te doen of een klant niet te accepteren.

2) Hoe zou ik zo'n adviseur van Akkermans & partners hier in de buurt van Amersfoort kunnen vinden? Zijn dit gewone accountants of hoe noemt zo'n persoon zichzelf.

Nogmaals mijn dank voor uw adviezen.

• Paul

Allereerst: de pensioenkennis van veel accountants is niet om over naar huis te schrijven. Zij zijn opgeleid om jaarrekeningen te maken en controleren, niet om pensioenadvies te geven. Bovendien mogen ze dat ook helemaal niet meer op basis van een sinds 1 januari 2006 ingevoerde wet, net zomin als pensioenadviseurs zich mogen bezighouden met het opstellen van een jaarrekening.

Voor wat betreft de buitenlandse werkgever: ja dat kan complicerend werken. De meest voor de hand liggende oplossing is dat u zelf de polis sluit, en uw werkgever een deel van de premie betaald, of misschien zelfs wel de gehele premie. Die “constructie” is momenteel toegestaan (in vakjargon een C-polis), maar waarschijnlijk valt het doek voor die opzet per 1 januari 2007. Of een dan een keer lopende polis kan worden voortgezet, is onduidelijk.

Delta Lloyd heeft voor internationale pensioenverzekering een aparte tak genaamd Insurope. Wellicht dat die de communicatie met uw werkgever in goede banen kunnen leiden, mocht u voor Delta Lloyd kiezen.

Voor wat betreft advies in een keuze van een onafhankelijke pensioenadviseur die uitsluitend op declaratiebasis werkt: daar zijn er velen van. Het enige wat ik u hier kan aanraden, is eens met een aantal te gaan praten. Het moet als personen “klikken”, en u moet iemand vinden die niet alleen roept verstand van zaken te hebben, maar dat ook daadwerkelijk heeft, en bovendien ook over dit soort zaken in het Engels kan communiceren met uw werkgever.

Let u trouwens even op een inmiddels berucht trucje. Een “onafhankelijk”adviseur stuurt u een declaratie voor het advies, om vervolgens de verzekering onder te brengen via een gelieerde partij. Ik heb dit fenomeen nu meerdere malen meegemaakt. Een ander geintje is dat de provisie aan personeel van de verzekeringsmaatschappij wordt uitbetaald.

Een aantal verzekeraars geeft tegenwoordig een verklaring af dat bij het afsluiten van de pensioenverzekering aan niemand enige vorm van provisie wordt uitbetaald. Vraag daar ook maar om.

• Simon Kabelfoon

De nodige goede tips van Paul (bij mijn weten uitermate deskundig op pensioengebied).

Helaas is een verwijzing naar “dat er velen zijn die deskundig en onafhankelijk kunnen adviseren” niet een begrip waar Hans veel verder mee komt (want hoe en waaraan herken je zo'n adviseur dan?).

Voor de Akkermansen kijk even op www.akkermans.nl en informeer aldaar naar de door u gezochte adviseur in uw omgeving (en neem zeker de tips van Paul aangaande dat provisie-element ter harte).

• Paul

Ja, daar heb je gelijk in Simon. Ik bedoelde ook helmaal niet om Hans het bos in te sturen, maar teruglezend, tja, dat deed ik wel. Sorry Hans en Simon. Wat ik alleen maar wilde aangeven dat soms gepresenteerde objectiviteit slechts een schijn is. Helaas ik ook een Akkermans-label geen vrijwaring van dit soort praktijken. Maar het is een eerste aanzet. Verder zijn er inmiddels diverse beroepsverbanden van pensioenadviseurs die op declaratiebasis werken. Ook daar blijf ik bij mijn laatste advies. Vraag maar om een verklaring dat er helemaal geen provisie wordt uitgekeerd op de polis. Dat hoeft ook helemaal niet, als de klant bereid is om de nota nu en in de toekomst te betalen. Ik werk bij ongeveer 99% van mijn cliënten zo. En ik kom echt niet om van de honger.

Het is uiteindelijk een kwestie van waar iemand zich beter bij voelt: een nota of een provisie. Zelf vind ik het voordeel van de nota dat ik niet gebonden ben aan allerlei bonusregelingen en zo. Maar goed, dat is destijds een bewuste keuze geweest, en ik respecteer eenieder die een andere keuze heeft gemaakt. Bottom line is dat je voor het opzetten van een regeling en het onderhoud als cliënt altijd betaalt. Of dat nu via een provisie of een nota is, dat is om het even.

Maar goed, daar ging de vraag niet over.

Als je het hebt over pensioenlasten, dan vind ik persoonlijk iedere andere lastenverdeling dan 100% werkgever discutabel. Ik zie de reacties wel komen.

• Simon Kabelfoon

Die laatste opmerking mag je wat mij betreft nog eens toelichten Paul (wellicht nieuwe topic van maken)?

Een “oude regel” stelt wel, dat pensioen uitgesteld inkomen is (en dus voor rekening werkgever) en wanneer je dat bedoelt zitten we op 1 spoor.

• Paul

We zitten allebeide in dezelfde wagon Simon. Ik denk inderdaad dat de kosten van pensioen bij de werkgever thuishoren. Het is m.i. een heel andere vorm van arbeidsbeloning dan een auto, al zullen sommigen daar anders over denken. Ik wil er met alle plezier een apart boompje over opzetten.