Partner-pensioen/overlijdensrisicoverzekering

• Gerard

Hallo,

Mijn werkgever wil de pensioen-regeling aanpassen m.b.t. partnerpensioen.

Tot op heden betaal ik premie voor ouderdoms en partner/wezen pensioen.

Mijn partner krijgt 70% van mijn ouderdoms pensioen als ik kom te overlijden (ook na mij pensioenleeftijd).

Mijn werkgever wil dit wijzigen naar een overlijdensrisicoverzekering voor partners. Dit betekent toch dat mijn partner uitsluitend pensioen zou krijgen als ik tijdens mijn dienstverband kom te overlijden en niet meer wanneer ik met overlijd na m'n 65?

Klopt dit?

Is dit een trukje om de pensioenlast van de werkgever te verlagen?

Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt.

• Simon Kabelfoon

Is dat de enige wijziging die wordt voorgesteld of gaat de hele regeling “op de schop”?

Wanneer dat laatste het geval is en daarmee bijvoorbeeld de pot voor de oudedag beter gevuld wordt (waarmee bij pensionering dan door uitruil een deel van het ouderdomspensioen ingezet kan worden voor aankoop partnerpensioen) hoeft er niet per definitie wat aan de hand te zijn.

Kunt u hier iets uitvoeriger op in gaan of is het alleen de aanpassing van het nabestaandenpensioen.

• Gerard

De hele regeling gaat “op de schop”; het reeds opgebouwde pensioen wordt geheel ingebracht in het nieuwe (ouderdoms)pensioen. Daarnaast sluit het bedrijf een collectief ORV af. Hierdoor kan de premie worden verlaagd (wordt beweerd). Concrete cijfers heb ik (nog) niet aangezien de verzekeringsmaatschappij niet erg bereid lijkt deze te verstrekken.

Mijn vrouw heeft geen pensioen opgebouwd vanwege de zorg voor de kinderen.

In de nieuwe situatie is er misschien een beter partner pensioen als ik kom te overlijden voor pensioendatum. Maar er is geen partner pensioen na mijn 65ste.

Dan zou ik een gedeelte van het ouderdomspensioen alsnog om moeten zetten naar een partnerpensioen. Echter als de premie inleg gebaseerd is op alleen een ouderdomspensioen, kom ik er toch slechter af dan met de huidige regeling (die al bijna 20 jaar loopt) en die voorziet in een partnerpensioen bij overlijden tijdens en na dienstverband.

Trouwens, moet mijn partner niet mede akkoord gaan (tekenen) wanneer het oude pensioen omgezet wordt? Er wordt uiteindelijk wel met geld wat haar toekomt gespeeld. Wat als ik (of mijn partner) niet akkoord gaan? Wat zijn dan de opties?

• Tuen, baas bas en Hammie hamst

He????? 40 jaar zorg voor de kinderen dus niet werken, maak dat de kat maar wijs

• xx

Gerard,

Je kunt eens informeren of de pensioenrechten, ouderdoms- en nabestaandenpensioen, welke zijn omgebouwd tot de ingangsdatum van de nieuwe pensioenregeling, premievrij blijven staan.

Voor de toekomst wordt dan een verzekerd een op te bouwen (uitruilbaar) ouderdomspensioen en nabestaanden- en wezenpensioen op risicobasis.

M.vr.gr,

• xx

omgebouwd = opgebouwd

• Teuntje

ligt aan de gender, kan ook afgebouwd zijn