verslaggeving

• kees

Hallo

Ik ben bezig met het zoeken naar een opdracht voor een literatuuronderzoek. Hierbij ben ik terecht gekomen bij de pensioenen, aangezien hier nogal wat aanpassingen in zijn gebeurd. Hierbij wil ik een onderzoek gaan doen m.b.t. de verslaggeving. En dan met name de strijd tussen de pensioenfondsen en de regelgeving. Er vind hier een strijd plaats bij de waardering van de pensioenen in de jaarrekening van een organisatie. Mocht een organisatie een toegezegde pensioenregeling hanteren dan moet de organisatie waarderen volgens actuele waarde, mits de benodigde informatie verkregen kan worden van het pensioenfonds. Als de betreffende informatie niet verkregen kan worden mag er gewaardeerd worden alsof het een toegezegde bijdrage regeling is. Pensioenfondsen redeneren dan dat de benodigde informatie niet verkregen kan worden omdat de informatie niet verkregen kan worden en dus waarderen de bedrijven dan volgende de toegezegde bijdrage regeling. Is dit gewoon uit eenvoudigheid of hoe kan dat ?Hiernaast kunnen pensioenfondsen dit bij overnames wel berekenen dus hoe komt dat dan dat ze dat anders niet kunnen ? heeft iemand enig idee hoe ik heer een onderzoeks vraag over kan maken en misschien een kleine opzet kan geven omdat ik nog vrij onbekend ben met pensioenen. dank voor de medewerking

• Paul

De gedachte achter het hele verhaal is dat een onderneming die is aangesloten bij een Bpf niet zelfstandig een risico loopt voor haar personeel specifiek. Potentieel stijgende lasten worden immers over alle aangesloten deelnemers uitgesmeerd. Dat is dan ook de reden waarom deze categorie anders wordt benaderd dan ondernemingen met een rechtstreeks verzekerde regeling of een Opf. Daar loopt de werkgever wel een potentieel risico voor zijn personeelbestand sec. Aangezien het onderwerp al uitgekauwd is, lijkt het me niet echt zinnig die discussie te herhalen in een paper.

Pak dan maar de waarderingsverschillen tussen RJ271 / 2: 9 BW vs IFRS bij de kop. Dan heb je een echt onderwerp.

• ric

als jij je mailadres opgeeft zend ik je relevante info.