prepensioen en korten op aow

• d. de jong

mijn vrouw kan aan 't eind van dit jaar met pre-pensioen vanaf 60 jaar tot 65e jaar.

zij wil echter ook blijven doorwerken bij zelfde werkgever hetgeen is toegestaan. haar prepensioen wordt niet aangetast dus krijgt ze prepensioen plus salaris.

zelf ben ik WAOer en moet noch twee jaar voordat ik met pensioen kan.

vragen: wat doet belastingdienst met ons ? als ik 65 word kort men dan mijn aow uitkering omdat mijn vrouw dan nog werkt en een pre-pensioen heeft? hoeveel is dat dan in percentage ?

• Peter Paulus

Geachte heer de Jong,

Om te beginnen zal uw vrouw als zij blijft werken bij haar werkgever geen prepensioen ontvangen. Pre pensioen wordt pas betaald als daadwerkelijk met pensioen wordt gegaan. Blijft u vrouw tot 65 jaar werken zal pre-pensioen niet wordenbetaald en naar het pensioen worden doorgeschoven.

Gezien de termijn die u beiden nog tot pensioen moet gaan bent u geboren voor 1950. In priciepe komt u in aanmerking voor een uitkering uit hoofde van de toeslagen wet, die een aanvulling geeft op uw AOW. Voor 2006 zou dat een bedrag zijn van bijna E 8100,00 op jaarbasis. Omdat u vrouw werkt zal er een korting plaatsvinden op deze aanvulling.Deze korting is afhankelijk van de verdiensten van uw vrouw, maar zal al snel 100% zijn.

Pas als u vrouw 65 wordt zal de uitkering starten.

• Simon Kabelfoon

Hoezo geen pre-pensioen als zij blijft (of weer gaat) werken??

Is in de gezondheidszorg bijvoorbeeld (PGGM) heel gebruikelijk.

Op de AOW inkomensafhankelijke partnertoeslag wordt het inkomen in verband met arbeid (pre-pensioen o.a.) volledig gekort.

Inkomen uit arbeid wordt voor 15% van het bruto-minimumloon vermeerderd met 1/3 deel van datgene dat boven minimumloon wordt verdiend gekort op de toeslag.

Zoals Peter stelt zal die korting al snel 100% bedragen (ofwel geen partnertoeslag).