AOW, Pensioen en kinderbijslag in het buitenland

• Marc Witteveen

Hallo,

Sinds 5 jaar ben ik ben woonachtend en werkzaam in Slovenië. Het bedrijf waar ik werk draagt contributie af aan de Sloveense staat voor mijn pensioen. Echter ik zou graag ook mijn sociale contributies aan de Nederlandse staat willen doen zodat ik t.z.t. ook AOW. en indien mogelijk ook pensioen vanuit Nederland krijg.

Ik heb contact gezocht met de sociale verzekering bank echter deze informeerde mij dat ik minimaal na 1 jaar bij vertrek uit Nederland aanspraak kon maken op deze verzekering.

Wat adviseren jullie mij te doen om toch nog AOW te krijgen op de AOW gerechtelijke leeftijd en eventueel pensioen. Tevens wil ik jullie vragen of het mogelijk is om kinderbijslag te krijgen vanuit Nederland als men in het buitenland woont en werkt.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Marc Witteveen

• snurkpai

Kinderbijslag, nee. En als je net doet alsof je nog in Nederland woont vinden ze dat uit en moet het terug betaald worden met een 1000 euro boete. Ik weet dit uit ervaring. Ja ik weet het buitenlanders met niet bestaande kinderen in het thuisland , maar die in Ederland wonen krijgen het wel. Wouter en zijn club hebben daar voor gezorgd

• Marc Witteveen

En aow opbouwen vanuit het buitenland?

Marc

• xx

Marc,

Omdat je woonachtig en werkzaam ben in het buitenland, zul je vrijwillig de premies moeten betalen voor de AOW-opbouw.

De sociale verzekeringsbank zal je hierover kunnen inlichten.

Helaas weet ik niet hoe het zit met de kinderbijslag.

M.vr.gr,

• Marc Witteveen

Je kan je alleen prive verzekeren voor AOW als je dit binnen een jaar doet na het vertrek naar het buitenland. In mijn geval helaas onmogelijk.

Marc

• Simon Kabelfoon

Los daarvan de vraag of vrijwillig verzekeren wel zo verstandig is.

Kost klauwen geld en wat krijg je er t.z.t. voor?

• Marc Witteveen

Mocht ik nu auw krijgen dan krijk ik omdat ik 5 jaar in het buitenland heb gezeten:

AOW - (5 * 2%) = ***

Is dus 10% minder AOW dan ‘normaal’. Dat is te zeggen als ik nu terug keer. Mocht ik na 10 jaar terug keren dan is het zelfs 20%. Het land waar ik nu in woon heeft helaas geen sociaal systeem wat zo goed is als Nederland. Ik woon in Slovenie. Gemiddeld salaris is 500 euro per maand (gelukkig zit ik daar ver boven, maar goed). Pensioen zal dus wel minder wezen dan in Nederland.

Het is dus goed om na te denken over je oude dag. Als iemand advies heeft dan hoor ik het graag.

Marc

• Just

Heb je al uitgerekend wat je per jaar aan de SVB zou moeten betalen? De bijdrage is namelijk op inkomen gebaseerd, met een minimum premie van ongeveer 440 euro per jaar. Hoe meer je verdient, hoe minder interessant het wordt, want de uitkering is hetzelfde. Je kan natuurlijk allereerst beginnen dit bedrag zelf jaarlijks opzij te zetten, dan heb je tegen de tijd dat het in gaat (65 jaar? 67 jaar? 70 jaar?) wat extra gespaard, het zogenaamde appeltje.

De enige mogelijkheid om weer voor de AOW opbouw in aanmerking te komen lijkt me om tijdelijk terug te gaan naar NL, je in te schrijven in NL, en bij vertrek je wel aanmelden voor de vrijwillige verzekering. Maar dat is vrij omslachtig als je dat officieel wilt doen zonder de boel te belazeren.

WWW.SVB.NL: Premieheffing

Het premiepercentage AOW is voor het jaar 2006 vastgesteld op 17,9. De premie wordt berekend over een inkomen van maximaal € 30.361,-. Van de premie wordt vervolgens de algemene heffingskorting afgetrokken. De hoogte van de algemene heffingskorting bedraagt voor de AOW € 1.043,-.

Bij een inkomen van € 30.361,– of hoger betaalt u dus € 4.439,– aan AOW-premie voor het hele jaar 2006. De minimum premie voor de AOW bedraagt € 443,90.

• Teunes

Te duur, je weet wel, OAW is gebasseerd op het oneerlijkheids principe

• Teunes

ja en hele legers die nooit betaald hebben maar in Nederland gebleven zijn krijgen het volle pond, eerlijk he? Joop had daar wat mee te doen, of was het de ouw Drees?