Van zelfstandige naar werknemer

• Toni

Na een aantal jaar als zelfstandige te hebben gewerkt ga ik nu voor een werkgever werken. Binnenkort heb ik overleg over de arbeidsvoorwaarden, en ik heb al begrepen dat er geen bijdrage in pensioenpremie is. Dat betekent dus dat ik in mijn onderhandelingen een hoger brutoloon wil voorstellen om die pensioenpremie zelf te betalen. Ik heb alleen geen idee met welke percentages ik moet rekenen: wat zou je procentueel van je brutosalaris opzij moeten leggen voor:

1. Oudedagsvoorziening

2. Nabestaanden en wezen verzekering

3. Arbeidsongeschiktheidsverzekering

4. Overigen die ik nu ben vergeten?

Daarnaast zit ik met het volgende, ik ben nu bijna 30 en krijg door de verkoop van mijn kapitaal uit mijn bedrijf een redelijke som geld (35.000) binnen. Ik heb tot op heden niet voorzien in een oudedagsreserve >> is het slim om dat gat van 5 jaar daarmee te vullen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Toni

• Paul

Dit is een hele uitgebreide vraag Toni, maar om je een indicatie te geven het volgende.

Allereerst zou ik toch proberen het pensioen en de AO-verzekering via de werkgever te regelen. De verzekeringsmaatschappij mag dan nl geen medische waarborgen vragen (keuren etc.), en als je het privé regelt wel. Soms kan je juist gunstig zijn, bijvoorbeeld als je meer dan gezond bent of een erg hoog inkomen gaat verdienen. Bepaalde verzekeraars geven dan juist een korting als ze mogen keuren.

Voor het “normaal” ouderdomspensioen moet je rekenen op ongeveer 12-15% van het inkomen boven de € 10.000 (op jaarbasis). Het is maar een indicatie hoor, en niet meer dan dat.

Het weduwen- en wezenpensioen kun je misschien beter via een losse overlijdensverzekering regelen. De uitkering komt dan als een kapitaal ineens, en is vrij van belasting als je het goed opzet. Dan kan je partner zelf kiezen wat met het geld te doen, en je hoeft t.o.v. een weduwenpensioen maar de helft te verzekeren om netto op hetzelfde uit te komen dan als met een vol belast weduwenpensioen.

AO: dat ligt er heel erg aan of je een WIA-verzekering sluit, dan wel eentje die voor beroepsarbeidsongeschiktheid dekking geeft. Dat kan zo een paar duizend euro in premie per jaar schelen.

Tel het hele verhaal door, en je hebt het zo over 20% voor het complete pakket.

• Paul

Nog even voor wat betreft die € 35.000: is dat na belasting of voor?

• Toni

Over dat bedrag is belasting betaald >> dus na de belasting.

• Paul

Als het de netto verkoopopbrengst van de onderneming is, heb je het dus over grofweg 60-70.000 bruto. Dat bedrag zou je ook als koopsom voor een lijfrente kunnen storten.