lijfrente opzeggen

• Nina

Sinds 1997 heeft mijn echtgenoot een lijfrente bij de Aegon op zijn naam afgesloten als aftrekpost. Nu bestaat dit belastingvoordeel niet meer omdat er geen pensioengat is. De premie ( 1400 euro op jaarbasis) betalen wij nu uit eigen middelen omdat inmiddels de loonspaarregelingen waaruit dit voorheen werd gedeblokkeerd zijn vervallen .

Nu ontdekte ik onlangs dat de uitkering die je er tezijnertijd van kunt kopen ook belastbaar is. Kortom….ik wil van dat dure onding af. De Aegon dus gebeld of ik de premie kon stopzetten. Maar dat werd afgeraden om…tsja, heel veel onduidelijke redenen.

Wat zijn de konsekwenties als wij de premiebetaling stoppen?

Alleen dat het aan te kopen pensioen lager wordt toch? Of niet?

Wie kan mij helpen met een duidelijker antwoord dan dat van de Aegon.

Nina

• Jeroen

Beste Nina,

Een lijfrenteverzekering kun je premievrij maken. Je stopt de premiebetaling en op de einddatum heb je een aanvulling op je pensioen. Dat kan gewoon.

De spaarloonregeling is echter niet vervallen, maar verlaagd. Informeer hiernaar bij de werkgever van je echtgenoot. Bovendien komt het weinig voor dat er helemaal geen aftrekmogelijkheid meer is voor lijfrentepremies. Ook belastingaangiftes uit het recente verleden zijn herroepbaar, zodat je in aanmerking kunt komen voor extra teruggaves.

Ik adviseer je naar een goede tussenpersoon te stappen om alles goed uit te zoeken voordat je de polis premievrij maakt.

Jeroen

• René Esser

Nina,

de consequentie is dat de opbouw van de waarde van de polis in een keer veel langzamer gaat er wordt immers niet meer op ingelegd. Meestal zijn het producten op bassis van aandelenfondsen, mixfondsen of andere fondsen. De koersontwikkeling in je product blijft meestal wel behouden lijkt mij.

En als je nu de premie`s aftrekt ( lijfrente) dan zijn de periodieke uitkeringen belast. Het laaste had jouw adviseur destijds toch wel tegen jouw moeten vertellen.

rené