weduwenpensioen met samenlevingscontract?

• San

Voor mijn grootmoeder de volgende kwestie aan het onderzoeken:

In 1980 is er een samenlevingscontract opgemaakt bij de notaris. (in die tijd nog geen gestandaardiseerde procedure). Inmiddels is haar partner zwaar dement. Recent heeft zij ontdekt dat zij in het geval hij komt te overlijden, geen aanspraak kan maken op het weduwenpensioen. (Zij hadden voor zijn 65ste verjaardag haar als 'belanghebbende" moeten aanmelden of iets van gelijke strekking)

Iemand informatie?

• RS

Beste San

Ik adviseer je het geldende pensioenreglement te raadplegen en te kijken of je daar een definitie/omschrijving tegenkomt wie als “partner” voor het weduwenpensioen wordt aangemerkt. Kijk of je grootmoeder aan die definitie voldoet.

Er is echter nog een ander probleem. Het komt voor dat als een gepensioneerde na zijn pensioendatum een partner krijgt, er dan voor die partner geen weduwenpensioen verzekerd is. Ik weet niet of dat probleem hier speelt, want je vermeldt niet of je grootmoeders partner voor of na 1980 met pensioen is gegaan.

Hetzelfde geldt als de partner niet is aangemeld bij de pensioenuitvoerder, terwijl het pensioenreglement dit wel voorschrijft. Wellicht kan dan ogv coulance een weduwenpensioen worden toegekend als je grootmoeder mbv het samenlevingscontract kan bewijzen dat zij al sinds 1980 met haar partner samenleeft. Of de pensioenuitvoerder dan bereid is een weduwenpensioen toe te kennen is nog maar de vraag.

Succes

RS

• luisa

Hallo,

Mijn man is ernstig ziek,ik ben 55jaar als hij komt te overlijden heb ik dan recht op een uitkering ik heb zelf nooit in loondienst gewerkt en dus niks opgebouwd.

• Jeroen

Beste Luisa,

Je ontvangt een ANW-uitkering als je partner overlijdt indien je voor 1 januari 1950 geboren bent, of als je een kind onder de 18 hebt of indien je voor tenminste 45% arbeidsongeschikt bent. Ik schat in dat geen van de situaties op jou van toepassing zijn, dus dat je geen recht hebt op ANW. Blijft over: nabestaandenpensioen. Indien je man heeft gewerkt en pensioen heeft opgebouwd, dan is er meestal sprake van een nabestaandenpensioen. Informeer bij personeelszaken van het bedrijf waar je man werkt of heeft gewerkt of informeer bij het pensioenfonds.

In elk geval sterkte.

Jeroen