De volgende uiteenzetting in de Hypotheek actueel van 17.07.2007
Wel of geen aow-toeslag?
1 maart 2005
,,Een beladen onderwerp'', meldt een lezers, ,,want over enkele maanden hoop ik aow te krijgen en kan ik naar de toeslag fluiten omdat mijn vrouw een vut-uitkering heeft. Verdiend na vele jaren werken.
VRAAG VAN EEN LEZER:
,,Een beladen onderwerp'', meldt een lezers, ,,want over enkele maanden hoop ik aow te krijgen en kan ik naar de toeslag fluiten omdat mijn vrouw een vut-uitkering heeft. Verdiend na vele jaren werken.
Maar mijn buurman krijgt bijna tegelijk met mij het volle pond als aow'er (dus met volledige toeslag) omdat zijn vrouw nooit heeft gewerkt. Als dat geen ongelijkheid is?''
ANTWOORD CEES LANGERAK
Ongelijkheid of niet, de Algemene ouderdomswet (aow) is onverbiddelijk. Wie 65 jaar wordt, gehuwd of ongehuwd samenwoont, krijgt in de regel recht op het basispensioen (in 2005: 631,81 euro per maand, exclusief vakantie-uitkering). Die regel is voor alle stellen gelijk.
Edoch, zodra u als aow'er bent getrouwd of ongehuwd samenwoont met een partner die nog geen 65 jaar is, krijgt u in beginsel bij het basispensioen een inkomensafhankelijk toeslag van maximaal 631,81 euro bruto per maand. Hetzelfde bedrag dus als het basispensioen. Zodra vervolgens de jongere partner ook 65 jaar wordt, vervalt de toeslag en krijgt hij of zij ook zelfstandig recht op het basispensioen.
Tot zover niets aan de hand. Maar dan heeft de aow'er een jongere partner die inkomsten heeft. Het moet dan gaan om inkomen uit of in verband met arbeid. Bij inkomen uit arbeid kunt u onder meer denken aan loon en winst uit een bedrijf of beroep.
En bij inkomen in verband met arbeid gaat het om sociale verzekeringsuitkeringen (ziektewet, werkloosheid, arbeidsongeschikt, nabestaandenpensioen), vut-uitkeringen en andere vormen van vervroegd pensioen.
Welnu, dat inkomen van de jongere partner kan de hoogte van de toeslag beïnvloeden. Gaat het om inkomen uit arbeid dan telt hiervan per maand 189,72 euro bruto niet mee. Van datgene wat bruto meer binnenkomt dan dat bedrag, wordt nog een derde buiten beschouwing gelaten. Alles wat verder resteert, komt in mindering op de toeslag.
Zodra het inkomen van de jongere partner hoger uitpakt dan 1137,43 euro per maand, verdwijnt de toeslag helemaal uit het zicht. Deze vrijstellingsregeling geldt overigens alleen voor degenen die vanaf 1 februari 1994 aow'er zijn geworden.
Beroerd pakt dit verhaal over inkomsten van de jongere partner uit als het gaat om inkomen in verband met arbeid. Die inkomsten komen volledig, dus zonder een vrijstellingsbedrag, in mindering op de toeslag. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Niet alle inkomsten van de jongere partner beïnvloeden overigens de hoogte van de toeslag. Vermogens en inkomsten uit vermogen, zoals rentes van spaartegoeden, een eigen huis en particulier afgesloten pensioenverzekeringen tellen niet mee.
Terzijde: vanaf 2015 krijgen ‘nieuwe' aow'ers voor hun dan jongere partner helemaal geen toeslag meer. Ze moeten het dan zelf zien te rooien, desnoods met een bijstandsuitkering als aanvulling. In dat laatste geval geldt wel een vermogenstoets, dat wil zeggen dat iemand met wat vermogen en/of een eigen woning niet zomaar een bijstand krijgt.
Bron: Algemeen Dagblad 1 maart 2005
henk schreef:
>
> Als iemand voor 2015 AOW krijgt en de jongere partner recht
> heeft op een AOW toeslag zijn er wat uitzonderingen
> gedefinieerd:
>
> 1. inkomsten uit vermogen, zoals rente, tellen niet mee bij
> de berekening van toeslag;
> 2. inkomsten uit arbeid, zoals loon, worden gedeeltelijk
> afgetrokken. De eerste € 190,89 plus éénderde deel van de
> inkomsten boven € 190,89 tellen niet mee;
> 3. inkomsten in verband met arbeid, zoals een
> arbeidsongeschiktheidsuitkering of een vervroegd pensioen,
> worden helemaal van de toeslag afgetrokken.
>
> Dat derde punt zit me een beetje dwars aangezien :
>
> 1. er geen prepensioen meer mogelijk is voor veel jongere
> ouderen ;-) derhalve is het begrip vervroegd pensioen volgens
> mij niet meer van toepassing voor veel mensen…Of heb ik het
> mis? VPL??
>
> 2. als de jongere partner normaal gesproken met 65 jaar
> pensioen krijgt, maar toch besluit om eerder lijfrentes aan
> te kopen op basis van zijn pensioenregeling… wat dan?
> Heeft hij/zij dan geen recht meer op de AOW toeslag?
>
> 3. Wat nu als de pensioenregeling is samengesteld door de
> jongere partner op basis van bijv. een gouden handdruk. Valt
> een gouden handdruk ook onder "inkomsten in verband met
> arbeid"?
>
> 4. Wat is er sowieso geregeld mbt tot de toeslag als de
> jongere partner lijfrentes krijgt?
>
> Wel ingewikkeld hoor ;-)