echtscheiding

• karin

klopt het dat ik pas recht heb op het gedeelte van het pensioen van mijn ex als ik ook 65 jaar ben, hoop dat iemand dat weet.

vr gr karin

• RS

Beste Karin,

Als je na 01-05-1995 bent gescheiden, en daar ga ik maar even vanuit want je vermeldt dit niet, dan geldt voor het ouderdomspensioen de Wet Verevening Pensioenrechten bij Scheiding. Deze wet heeft als hoofdregel dat het ouderdomspensioen dat tijdens de huwelijkse periode is opgebouwd fifty-fifty wordt verdeeld, tenzij de ex-echtgenoten in een echtscheidingsconvenant of bij huwelijksevoorwaarden iets anders regelen. Als de hoofdregel in jouw geval van toepassing is en je hebt de echtscheiding met behulp van een bepaald formulier binnen 2 jaren na de echtscheiding gemeld aan de pensioenuitvoerder, dan betekent dit dat jij 50% van het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen van je ex-man ontvangt, zodra je ex-man de pensioengerechtigde leeftijd volgens zijn eigen pensioenregeling heeft bereikt. Als je aan alle formaliteiten hebt voldaan (zoals het melden van de scheiding bij de pensioenuitvoerder met het formulier) dan zal de pensioenuitvoerder het ouderdomspensioen rechtstreeks aan jou uitkeren zolang je ex-man in leven blijft.

Als je bent afgeweken van de hoofdregel, en jij en je ex hebben gekozen voor conversie van de pensioenaanspraken, dan gaat het ouderdomspensioen in zodra jij de pensioengerechtigde leeftijd volgens de pensioenregeling van je ex-man hebt bereikt.

• karin

ik ben in 1985 gescheiden, ben nu verwikkeld in rechtzaak, omdat er toen niets is geregeld.

vr gr karinRS schreef:

>

> Beste Karin,

> Als je na 01-05-1995 bent gescheiden, en daar ga ik maar even

> vanuit want je vermeldt dit niet, dan geldt voor het

> ouderdomspensioen de Wet Verevening Pensioenrechten bij

> Scheiding. Deze wet heeft als hoofdregel dat het

> ouderdomspensioen dat tijdens de huwelijkse periode is

> opgebouwd fifty-fifty wordt verdeeld, tenzij de

> ex-echtgenoten in een echtscheidingsconvenant of bij

> huwelijksevoorwaarden iets anders regelen. Als de hoofdregel

> in jouw geval van toepassing is en je hebt de echtscheiding

> met behulp van een bepaald formulier binnen 2 jaren na de

> echtscheiding gemeld aan de pensioenuitvoerder, dan betekent

> dit dat jij 50% van het tijdens het huwelijk opgebouwde

> ouderdomspensioen van je ex-man ontvangt, zodra je ex-man de

> pensioengerechtigde leeftijd volgens zijn eigen

> pensioenregeling heeft bereikt. Als je aan alle formaliteiten

> hebt voldaan (zoals het melden van de scheiding bij de

> pensioenuitvoerder met het formulier) dan zal de

> pensioenuitvoerder het ouderdomspensioen rechtstreeks aan jou

> uitkeren zolang je ex-man in leven blijft.

>

> Als je bent afgeweken van de hoofdregel, en jij en je ex

> hebben gekozen voor conversie van de pensioenaanspraken, dan

> gaat het ouderdomspensioen in zodra jij de

> pensioengerechtigde leeftijd volgens de pensioenregeling van

> je ex-man hebt bereikt.

• Paul

Beste Karin,

Dan is de situatie iets anders. Pensioenverrekening bij echtscheiding vond van eind 1981 tot 1 mei 1995 namelijk plaats op basis van het huwelijksvermogensrecht. Bij een gemeenschap van goederen werd het pensioen dan tot de te verdelen boedel gerekend. De waarde moest dus worden verrekend voor zowel het nabestaandenpensioen als het tijdens en voor het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen. Als dat destijds niet is gebeurd (vergeten) is er sprake van een nog steeds onverdeelde huwelijske boedel, en kunt u opheffing van die onverdeeldheid vorderen. Daarbij geldt geen verjaringstermijn, dus zelfs 21 jaar na dato kunt u dit nog claimen. De rechter zal uw vordering toewijzen, tenzij het onderwerp bij de echtscheiding expliciet aan de orde is geweest, en er is afgezien van verdeling van het pensioen.

Ingeval u destijds onder huwelijske voorwaarden was gehuwd, is het recht op pensioenverrekening afhankelijk van de huwelijksvoorwaarden. Bij een zgn. “koude uitsluiting” heeft bijvoorbeeld u geen recht op ouderdosmpensioen, maar slechts op het tot de scheidingsdatum opgebouwde nabestaandenpensioen, ingeval uw ex komt te overlijden.

Indien u recht heeft op een deel van het ouderdomspensioen, zal uw ex dit per door hem ontvangen termijn deels aan u moeten doorbetalen; u kunt geen rechtstreekse betaling door de verzekeraar eisen. Dit wordt wel opgelost door de termijnen deels te cederen. Daarvoor is medewerking van uw ex noodzakelijk. In alle gevallen krijgt u een deel van het ouderdosmpensioen vanaf het moment dat uw ex pensioneert (bijvoorbeeld als hij 65 wordt), en dan zoalng u leeft. Bij zijn overlijden krijgt u het zgn. bijzonder partnerpensioen.

Tot slot: alsnog claimen van pensioenverrekening kan van invloed zijn op uw alimentatieaanspraken vanaf de datum dat uwq ex met pensioen gaat.

• robertz

hoi

nee dat heb je nu al…de helft precies

• Marja

Is het dan zo dat mijn partner als hij 65 wordt de helft van zijn pensioen aan zijn jongere ex moet afstaan en terwijl hij zelf nog niets van haar ontvangt. Dat zou dan gedurende 3 jaar zo zijn???

• Paul

Dat ligt er aan hoe de pensioenverdeling is afgehandeld bij de echtscheiding. Op zich is de door u geschetste situatie mogelijk. Vaak vertaalt de verdeling van het pensioen zich op dat moment in een verlaging (of beëindiging) van de alimentatie, dus helemaal vreemd is het ook weer niet.

• Teu-nes

Als hij daar helemaal in zijn uppie voor gewerkt heeft lijkt dat mij niet juist. Hij komt toch ook niet om een stukje van jouw pensioen bedelen?

• Paul

Het gaat hier niet om “bedelen” Teunes, maar om krijgen waar je wettelijk gezien recht op hebt.

• Cheryl

Teu-nes dan ben je niet goed geinformeerd. Als vrouw heb ik ook 25 jaar pensioen opgebouwd en moet ook delen wat in het huwelijk is opgebouwd. De wet geldt zowel voor de man als voor de vrouw. In mijn geval zat ik pas een paar jaar in het pensioenfonds toen ik ging scheiden dus dat bedrag is niet zo hoog als van zijn kant dat gaat over 25 jaar huwelijk en pensioen. Maar wat doe je hier eigenlijk een beetje verbeten over het opdelen. Als een vrouw niet heeft kunnen werken omdat zij in haar gezin moest zijn kan ze niks hebben opgebouwd en dan is daar gelukkig de wet voor dat ze haar rechten ook heeft. Ik heb gelukkig zelf pensioen opgebouwd en klaag ook niet dat ik moet delen.

Groetjes Cheryl