pensieon na scheiding

• Marc

Hallo,

Kan iemand op een eenvoudige manier (misschien niet mogelijk :-)) uitleggen wat precies de opties zijn om mee rekening te houden, en valt er te zeggen wat de beste keus om te doen? Alvast bedankt

• Paul

Via postbus 51 kunt u een folder krijgen met algemene informatie omtrent pensioen en scheiding. Vaak heeft het pensioenfonds er ook een aparte folder over. Veel is via internet te downloaden.

• Truus Blansjaar

in 1979 gescheiden door fout krijg ik geen pensioen van exsman,veel vrouwen zijn het slachtoffer, Het programma Appeltje voor de dorst in April 2006 zou er een regeling komen voor deze vrouwen per 1 Juni, helaas nog niets vernomen,

Kan u mij op de hoogte stellen?

• Paul

Appeltje voor de dorst zegt me in het kader van pensioenverdeling bij scheiding niets. Doelt u niet op een actie om “vergeten pensioenen” (uit oude beëindigde dienstverbanden) boven water te krijgen?

Wel is het zo dat er in 1995 een bepaling in de wet stond, waardoor mensen die voor 27 november 1981 zijn gescheiden, alsnog een beroep konden doen op gedeeltelijke pensioenverdeling. Daarvoor gold echter een meldingstermijn tot uiterlijk 1 mei 1997, en een aantal specifieke voorwaarden.

Overigens is het zo, dat u ook bij een scheiding in 1979 nog steeds recht heeft op een stukje nabestaandenpensioen bij overlijden van uw ex-echtgenoot, ook als dat destijds niet op papier is gezet. Die regeling geldt namelijk al sinds 1973 (voor vrouwen) of 1981 (voor mannen).

• Teu-nes

Truus dat pensioen heeft hij daar helemaal alleen voor gewerkt, of is het gezamelijk opgebouwd. Het lijkt mij als hij er krom voor heeft gelegen hij er ook over kan beslissen het weg te geven, of denk ik te on-Nederlands?

• Paul

Truus doelt op een indexatieregeling van het ABP Teunes. Dat heeft er niets mee te maken dat jij vindt dat pensioen bij scheiding van de werknemer is, en niet van zijn/haar ex. Kort samengevat komt het er op neer dat ABP “vergeten” was pensioenen van exen te indexeren, en dat nu alsnog gaat doen.