Nabestaandenpensioen/partnerpensioen bij samenwonen zonder samenlevingscontract

• Wilko

Weet iemand hoe het zit als je al 15 jaar samenwoont. De partner overlijdt en er is GEEN samenlevingscontract?

Is er dan recht op een Nabestaandenpensioen/partnerpensioen?

Alvast bedankt!

• Paul

Dat ligt er aan hoe de term partner is gedefinieerd in het pensioenreglement. Meestal wordt voor ongehuwden als voorwaarde gesteld dat er een samenlevingsovereenkomst is, en dat die partner wordt aangemeld. In sommige reglementen is ook opgenomen dat de eerste eis niet wordt gesteld als men al meer dan 5 jaar samenwoont; aanmelden is voor zover ik weet altijd een vereiste. Kijk de tekst van het reglement er eens op na, of vraag het aan de pensioenuitvoerder.

• Wim

Om het allemaal zeker aan de weet te komen kun je het beste kontakt opnemen met een notaris. Bij de meeste notarissen is het eerste gesprek gratis.

Dan is er ook nog een notaristelefoon waar je met vragen terecht kunt.

De wet is vaak aan veranderingen onderhevig, wat vandaag nog geldend is kan morgen al niet meer gelden.

Succes. Wim

• Paul

Met alle respect voor notarissen Wim, maar zij zijn niet de aangewezen persoon om uitleg omtrent je pensioenregeling te vragen. Daarvoor moet je toch echt bij de pensioenuitvoerder of pensioenadviseur zijn.

• S.Tinholt

Hallo,

Na 22 jaar samenwonen, geen samenlevingscontract (omdat hier toendertijd totaal geen voorlichting over was) en je voor de wet na 5 jaar samenwonen als getrouwd werd gezien, wij geen huis hebben gekocht en ook geen kinderen mochten krijgen dan is de voorlichting totaal waardeloos.

In 2003 is deze wet verandert qua erfrecht en wordt je als een kompleet buitenstaande beschouwd, zelfs geen familie.

Mijn vriend is vorig jaar totaal onverwacht overleden en zijn pensioenfonds wist niets van mijn bestaan af. !!!!!!! Terwijl dit bij zijn werkgever bekend was.

Het komt er dus op neer dat mijn vriend 30 jaar lang voor een pensioenfonds heeft gewerkt !!!!!

Ik noem dit diefstal.

Overal sta je geregistreerd als samenwonend en de belasting weet je ook te vinden.