weduwenpensioen

• josé

Wij gaan trouwen, mijn a.s man is 52 jaar, gescheiden en moet nog ruim negen jaar alimentatie betalen aan zijn ex-echtgenote. Hij heeft een goede pensioenregeling en vaststaat dat een deel van zijn pensioen straks naar zijn ex-echtgenote gaat. Mocht er nu vóór zijn 65e iets gebeuren met mijn man (ik moet er niet aan denken), wie heeft er dan recht op weduwenpensioen?

José

• RS

Beste José,

Op grond van de Pensioen- en spaarfondsenwet krijgt de ex-echtgenote een premievrije aanspraak op weduwenpensioen (tenzij de ex-echtgenoten bij huwelijkse voorwaarden of echtscheidingsconvenant iets anders hebben afgesproken). Hoe groot dit is hangt af van dhet soort pensioenregeling waarin je aanstaande deelneemt. Is sprake van een salarisdiensttijdregeling (per jaar wordt bijvoorbeeld 1,225% van de pensioengrondslag opgebouwd aan weduwenpensioen) dan heeft de ex doorgaans recht op het weduwenpensioen dat is opgebouwd over de jaren gelegen tussen het begin van de deelneming aan de pensioenregeling tot de echtscheidingsdatum.

Houd er terdege rekening mee dat een flink deel van het weduwenpensioen dat je aanstaande opbouwt, bij zijn overlijden moet worden verdeeld tussen jou en de ex. Hoe langer de tijd tussen het begin van deelneming aan de pensioenregeling tot de echtscheidingsdatum, des te groter het deel voor de ex.

Dit geldt overigens zowel bij overlijden van je aanstaande voor als na zijn pensioendatum.

Ik adviseer jullie bij de pensioenuitvoerder na te vragen welk deel van het weduwenpensioen op grond van de echtscheiding staat “gereserveerd” voor de ex.

Wellicht is het inkomensgat zo groot, dat je in de privésfeer aanvullende maatregelen moet treffen.

Alvast een fijne huwelijksdag.

RS

• josé

Heel hartelijk dank voor uw reactie, hier kunnen wij iets mee. Wij gaan opvragen hoe in ons geval de verdeling zal zijn. Omdat de periode van huwelijk tot echtscheiding met zijn ex-ehtgenote lang is geweest (ruim 25 jaar) zal het overgrote deel van het weduwenpensioen dus naar haar gaan. Uit uw uitleg begrijp ik dat het verstandig is als we nu reeds maandelijks een bedrag apart zetten voor evt. noodsituaties. Hopelijk kunnen we daar tzt samen iets heel leuks mee gaan doen want vooralsnog gaan we er vanuit dat we SAMEN héél langzaam heel oud gaan worden. Nogmaals heel hartelijke dank!

José

• Jeroen

Je kunt wel iets apart zetten, maar als je toekomstige echtgenoot nu overlijdt is het nabestaandenpensioen dat jij ontvangt erg laag. Om dit op te vangen kun je een overlijdensrisicoverzekering sluiten. Gewoon in de privésfeer, geen lijfrente. Kun je ook op 2 levens doen, zodat bij jouw overlijden ook een kapitaal vrijkomt. Deze risicoverzekeringen zijn er in een aantal varianten. Stap eens naar een assurantietussenpersoon.

Jeroen

• josé

wij hadden hier nog nooit van gehoord, maar zullen nu zeker naar de mogelijkheden informeren, hartelijk dank voor de informatie

• Paul

Beste José,

Een alternatief is om eens met de werkgever van je aanstaande te bekijken of er in de pensioenregeling een mogelijkheid is om een aanvullend weduwenpensioen te verzekeren. Dit is vaak goedkoper dan privé een vergelijkbare verzekering sluiten, en vaak zonder medische keuringen. Als dat niet kan, zou je denk ik het beste voor de oplossing die Jeroen voorstelt kunnen kiezen.

PS: als je toch naar een assuantieadviseur gaat, laat gelijk even kijken of de privé verzekeringen van je aanstaande man (evt. die bij de hypotheek!) en jezelf goed in elkaar steken qua begunstiging. Het kan zijn dat zijn ex nog op een polis staat als begunstigde, terwijl jij dat moet zijn.

• josé

Beste Paul,

dank je voor je advies, we gaan vanavond inderdaad alles eens even goed bekijken want je bent gauw geneigd over zulk soort zaken niet te spreken maar het zou voor ieder van ons, mocht één van ons iets overkomen, afschuwelijk zijn om, naast al het verdriet van dat moment, ook nog eens geconfronteerd te worden met ex-en die vanalles opeisen.

Nogmaals bedankt,

José

• een ex

éxen", die alles opeisen? beetje kort door de bocht, ze hebben toch lief en leed gedeeld 25 jaar