Lijfrente spaar rekering

• jj

Hi,

Ik heb een lijfrente spaar rekening, deze is premie vrij, ik wil het bedrag dat er nu op staat uit laten keren. Volgens mijn agent kan dat maar moet ik daar zoveel geld over betalen aan de belasting dat het niet interessant zou zijn.

weet iemand hier iets over?

bvd

jj

• Simon Kabelfoon

Wanneer u dit bedrag in 1 keer laat uitkeren krijgt u te maken met “revisierente” zeg maar een boete die de fiscus u oplegt, omdat u oneigenlijk gebruik maakt van de lijfrentemogelijkheid waarvoor u gekozen heeft.

Na die boete dient u vervolgens nog normaal Inkomstenbelasting te betalen over de uitkering en dat kan, afhankelijk van uw inkomen oplopen tot 52%.

Neem toch aan, dat uw agent dit moet kunnen uitleggen en voorrekenen?

• Chris

Als u het ineens wilt laten uitkeren is het nog maar de vraag of uw verzekeringsmaatschappij daaraan wilt meewerken. De maatschappij is namelijk mede-verantwoordelijk voor de belastingclaim die voortkomt uit de afkoop van een lijfrente. In de praktijk komt het er vaak op neer dat de maximale claim dan ook pas wordt uitgekeerd als de belastingschuld is voldaan. Deze maximale claim bedraagt 72% van de waarde, of als dit meer is, 72% van de inleg voor de verzekering.

De kans is dus best reëel dat u meer belasting moet betalen dan dat u in eerste instantie krijgt uitgekeerd.

• Ralph

Als het een nieuw regime lijfrentepolis betreft dan zijn de voorgaande reacties helemaal goed. Sterker nog, dan zal de verzekeringsmaatschappij hoogst waarschijnlijk niet meewerken aan een betaling in contanten.

Ik moet wel zeggen dat een Lijfrente Spaar Rekening dan een bijzonder misleidende naam is, zelfs ik als tussenpersoon zal verwachten dat ik simpel geld kan opnemen van een Lijfrente Spaar Rekening.

Groeten,

Ralph

• Simon Kabelfoon

Terechte opmerking Ralph (over de “nieuw regime polis”). Ging daar eigenlijk blind van uit door de opmerking van jj, dat zijn/haar agent had gezegd, dat er errug veel geld vanaf ging bij uitkering ineens.

Wat de tenaamstelling betreft…… zullen we een verzameld werk samenstellen van misleidende productnamen (en dan niet alleen in onze branche)? Zij we wel een paar dagen mee zoet. Maar ook daarvoor geldt.. terechte opmerking; je zet de klant toch behoorlijk op het verkeerde been.

• xx

Oud regime lijfrente idem. Er is namelijk voor deze lijfrente een aftrek in de inkomstenbelasting genoten.

Maximale inhouding is 52% + 20% resivieboete.

• jj

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties

• Paul

Ik ben geen expert op het gebied van lijfrenteverzekeringen hoor, maar sinds wanneer is revisierente (de 20% extra) van toepassing op oude lijfrentes (dus voor 16-10-19990/31-12-1991)? Volgens mij is de fiscale schade daar toch maximaal de belastingheffing in box 1, en geldt revisierente alleen voor verzekeringen van na de genoemde data?

• Simon Kabelfoon

Zo is het ook Paul

• xx

Och,

Mochten de dame en heer in het bezit zijn van een pensioenmemo 2006, zoek ter bevestiging, hoofdstuk 4.4 eens op, onderdelen 4.4.3.5 en 4.4.3.6. De eerdere hoofstukken geven iets meer weer wanneer een en ander in box 1 wordt belast en wanneer in box 3.

Ter overige info: tot een jaar of 3 geleden deed ik o.a. ook afkoopberekeningen van lijfrenten. Veelal ging het om polissen gesloten voor 2001. Hierin werd duidelijk vermeld dat bij daadwerkelijk afkoop van een lijfrente-polis, veelal in de vorm van een kapitaalverzekering met lijfrente-clausule, revisierente in rekening zou, in jullie termen ‘wellicht of niet’, worden gebracht.

M.vr.gr.

Ik stop ermee.