Ok dat is dus duidelijk, pensioenafkoop wordt niet gelijk gesteld met het te genieten pensioen na pensionering. jammer.
Interessante materie waar ik me nooit mee bezig heb gehouden.
"Pensioenopbouw in Nederland is aftrekbaar van de winst of van mijn inkomen. Veel mensen zien wel het voordeel van een opbouw die aftrekbaar is en vervolgens met dit pensioen verhuizen naar een zonnig land om daar tegen een laag tarief (of onbelast) van het pensioen te genieten. De Nederlandse staat baalt hiervan omdat zij de opbouw hebben gefinancieerd en niet mogen heffen over de uitkeringen. Bij een emigratie In de wet flexibele behandeling pensioenen is een exit-heffing opgenomen bij emigratie. Aannemelijk is evenwel dat zo'n heffing in strijd is met het Europese verdrag. Dit zal nog moeten blijken uit toekomstige vonnissen.
Het is echter al wel gebleken dat als een inspecteur bij emigratie ervoor kiest om het pensioen toch te belasten(op grond van de Wet Loonbelasting, artikel 11c en 19b) Nederland in strijd handelt met de verdragen omdat de verdragen ouder zijn dan de nationale wet (Hoge Raad 5.11.2003 nummer 37.657). Dit was al zo in het geval van Engeland en Ierland"
Mocht pensioenafkoop wel gelijk gesteld worden met het te genieten pensioen na pensionering, dan was dit in mijn geval mooi meegenomen.
Ik geef dan netjes aan in het m- formulier wat mijn pensioenaanspraken zijn en als ik dan eenmaal in Thailand zit koop ik de pensioenen die ik af mag kopen ook af.
Op het ene pensioen na (15 dienstjaren)laat ik dan een conserverende aanslag leggen die na 10 jaar kwijtgescholden wordt.
Heb ook een abp pensioen van 5 jaar en voor dit pensioen gaat deze vlieger dan niet op.