afkoop/loonbelasting

• nick

Daar ik ga emigreren ben ik bezig mij te informeren over een eventuele afkoop van pensioen.

Ik heb buiten mijn laatste werkgever(15 dienstjaren dus pensioen is te hoog) zo'n drie verschillende pensioenen.

Opgebouwde pensioenen liggen per werkgever lager dan ong. 700 euro.

Ik weet al dat er zo'n 30% vanaf gaat ivm loonbelasting en evt. ziekenfonds.

Mijn vragen ;

Maakt het voor de fiscus uit of ik deze drie pensioenen in 1 jaar wil afkopen of kan ik het beter over 3 jaar uitsmeren.

Moet cq kan ik deze zaken pas regelen als ik definitief in het buitenland zit?

Of kan ik nu al verzoek indienen?

• Paul

U zit hier op een wat vaag gebied. Het hangt er namelijk van af naar welk land u emigreert, en hoe hard u het wilt spelen. Op basis van Nederlands recht bent u hier belasting verschuldigd in box 1, ook als u pas na emigratie afkoopt. Drie keer een afkoopsom in één jaar leidt zo snel tot een hogere belasting, dan de afkoop in 2 of 3 jaar te laten plaatsvinden.

Afhankelijk van uw emigratiebestemming, kan soms gesteld worden dat Nederland helemaal niet mag heffen, maar uw nieuwe woonland. Nederland deelt die visie niet, dus u moet wel op het nodige tegengas rekenen van de Nederlandse fiscus.

Als Nederland niet mag heffen, wordt de afkoop afgewikkeld volgens het lokale belastingrecht van uw woonland. Of en tot welke tarieven er dan wordt geheven, is een kwestie van buitenlands belastingrecht. Sommige landen heffen volop, anderen helemaal niet, of slechts een beperkt tarief. Een gesprekje met een belastingadviseur, die ook goed op de hoogte is van het belastingrecht van uw nieuwe woonland, lijkt me zeker aan te bevelen.

• nick

Ja,het lijkt me ook beter om een belastingadviseur in de hand te nemen. Zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan.

Ik ga naar Thailand. Dit land heeft een belasting verdrag met Nederland.

Over de periode vóór mijn vertrek naar Thailand, moet ik in Nederland belasting betalen. Ik ben namelijk tot het moment van vertrek binnenlandse belastingplichtige.

Had ook het volgende gelezen en vroeg me af of het niet verstandiger is om mijn pensioen af te kopen als ik al geemigreerd ben.

“Op grond van het belastingverdrag tussen Nederland en Thailand (Thai Revenue Department) mogen pensioenen die vanuit Nederland worden betaald aan inwoners van Thailand namelijk niet in Nederland belast worden .Dit verdrag geldt niet voor de AOW/ANW en is alleen van toepassing op particuliere pensioenen(overheidspensioen schijnen wel belast te worden na emigratie(dit wordt nog uitgezocht)). In Thailand worden ze ook niet belast, omdat volgens de Thaise wet inkomen dat na pensionering wordt verdiend niet belastbaar is”.

Weet dus niet of dit ook geldt voor pensioenen die vervroegd afgekocht worden.

Bedankt voor de snelle info.

• Paul

Op zich is die tekst duidelijk. Maar Nederland haalt een joker uit de mouw om toch nog te mogen heffen: de pensioenafkoop wordt namelijk geacht te hebben plaatsgevonden voorafgaande aan de emigratie. Althans volgens de Nederlandse wet (loonbelasting). Vandaar de onduidelijkheid. Nederland probeert via deze “fictiebepaling” te kunnen heffen over de afkoop, wara dat (na emigratie) volgens het belastingverdrag is toegewezen aan Thailand.

Het klopt overigens dat Nederland over ABP-pensioenen etc. ook na emigratie blijft (en mag) heffen.

• nick

Ok dat is dus duidelijk, pensioenafkoop wordt niet gelijk gesteld met het te genieten pensioen na pensionering. jammer.

Interessante materie waar ik me nooit mee bezig heb gehouden.

"Pensioenopbouw in Nederland is aftrekbaar van de winst of van mijn inkomen. Veel mensen zien wel het voordeel van een opbouw die aftrekbaar is en vervolgens met dit pensioen verhuizen naar een zonnig land om daar tegen een laag tarief (of onbelast) van het pensioen te genieten. De Nederlandse staat baalt hiervan omdat zij de opbouw hebben gefinancieerd en niet mogen heffen over de uitkeringen. Bij een emigratie In de wet flexibele behandeling pensioenen is een exit-heffing opgenomen bij emigratie. Aannemelijk is evenwel dat zo'n heffing in strijd is met het Europese verdrag. Dit zal nog moeten blijken uit toekomstige vonnissen.

Het is echter al wel gebleken dat als een inspecteur bij emigratie ervoor kiest om het pensioen toch te belasten(op grond van de Wet Loonbelasting, artikel 11c en 19b) Nederland in strijd handelt met de verdragen omdat de verdragen ouder zijn dan de nationale wet (Hoge Raad 5.11.2003 nummer 37.657). Dit was al zo in het geval van Engeland en Ierland"

Mocht pensioenafkoop wel gelijk gesteld worden met het te genieten pensioen na pensionering, dan was dit in mijn geval mooi meegenomen.

Ik geef dan netjes aan in het m- formulier wat mijn pensioenaanspraken zijn en als ik dan eenmaal in Thailand zit koop ik de pensioenen die ik af mag kopen ook af.

Op het ene pensioen na (15 dienstjaren)laat ik dan een conserverende aanslag leggen die na 10 jaar kwijtgescholden wordt.

Heb ook een abp pensioen van 5 jaar en voor dit pensioen gaat deze vlieger dan niet op.

• nick

Ik geloof je gelijk op je woord maar in welk wetsartikel kan ik het volgende vinden?

“De pensioenafkoop wordt namelijk geacht te hebben plaatsgevonden voorafgaande aan de emigratie. Althans volgens de Nederlandse wet (loonbelasting).”

• Paul

De fictiebepaling bij emigratie staat in art.3.83 Wet IB2001, de heffing bij afkoop in art. 19b, lid 1 sub b Wet LB1964.

• Paul

De zogenoemde exit-heffing is tot op heden alleen met succes bestreden bij emigratie binnen de EU. Het is de vraag of die redenering dus ook opgaat bij emigratie naar Thailand. Waarschijnlijk wel, maar wat ik al eerder zei: de Nederlandse fiscus zal zich met hand en tand verzetten. Let wel nog even op een wezenlijk punt: de hele toepassing van het belastingverdrag Nederland-Thailand komt pas aan de orde als u afkoopt NA emigratie, en niet daarvoor. Bij afkoop voor emigratie is het hele verdrag niet van toepassing. Waarschijnlijk een open deur, maar zorg dus dat u eerst fiscaal ingezetene van Thailand bent, voor u gaat afkopen.

• xx

Wellicht een open deur:

In verband met emigratie wil de belastingdienst de conserverende waarde van de pensioenaanspraken weten, in verband met mogelijke afkoop na emigratie.

Zie hiertoe: http://www.belastingdienst.nl en zoek bij particulier op ‘afkoop’.

M.vr.gr,

• Teu-nes

Er zijn ook landen die gen belasting heffen op buitenlandse pesnioenen, bvb zuid Afrika, Thailand, Indonesie