wetsvoorstel lijfrentesparen

• Paul

Eind juni is vrij stilletjes een wetsvoorstel (kamerstukken onder nr 30432) ingediend waardoor men vanaf 2007 fiscaal aftrekbaar geld mag storten op een bank- of beleggingsrekening. De maximale aftrek is gelijk aan die voor lijfrentes, en de aanwending ook. Het is dus eigenlijk een soort mix van levensloop en lijfrente, maar met aanzienlijk lagere kosten dan die van een verzekering. Bovendien is een bankrekening even iets overzichtelijker dan een polis.

Wat denken jullie: is dit het einde van de lijfrenteverzekering?

Zelf denk ik van wel. Het voorstel maakt echt sparen voor de oudedag mogelijk, en ik verwacht dat dit, in combinatie met de nodige overlijdensrisicodekkingen, de lijfrenteverzekering tot het verleden gaat laten behoren.

• Simon Kabelfoon

Sluit ik me helemaal bij aan Paul.

Heb er bovendien geen probleem mee in tegendeel.

Wordt voor de klant allemaal een stuk (kosten-)transparanter zo en in huidige tijden kan/mag dat eigenlijk ook niet meer anders.

“We” missen dan wellicht als intermediair (een wat mij betreft toch al tanend) stuk provisieinkomsten, maar da's best te overleven wanneer je tijdig de bakens al hebt verzet.

• Paul

Net als jij ben ik er ook absoluut niet bang voor hoor Simon. Het is wat mij betreft een zeer interessante variant van oudedagsvoorziening.

Wat ik me wel afvraag, is hoe blij bank/verzekeraars hier mee zijn, en wat het effect zal zijn op de kostenverdeling tussen de componenten verzekeren/beleggen.

Het zou me niets verbazen als we straks loeidure beleggingsfondsen voor dit soort producten krijgen, waar je als adviseur via Wfd en zorgplicht weer aan vastgebakken zit. Dan zitten we dus op een variant die de cliënt dezelfde rekening presenteert via een andere verdeelsleutel.

En wat betreft die beloning: ik heb het eens even op een rijtje gezet voor mezelf. De afgelopen 6 jaar was het 98% facturen en 2% provisie. Dus nee, ik zal er financieel ook geen hongerwinter door lijden.

• Simon Kabelfoon

Wat betreft die verdeling facturen/provisie ligt bij mij de zaak wezenlijk anders, maar zit daarnaast veel meer in “schade/zorg e.d.” dan jij zover ik mij kan herinneren.

Die loeidure beleggingsfondsen zal nog wel los gaan lopen.

Is nu al in het normale bancaire circuit te veel concurrentie en transparantie voor en dat lijkt me een onomkeerbare situatie. Dit nog los van buitenlandse aanbieders die nu in mijn optiek een veel makkelijker poot aan de grond kunnen krijgen. Dat houdt de boel wel scherp.

• Chris

Mocht het zover komen dan verwacht ik ook absoluut een terugval in lijfrentes bij verzekeraars, maar door de vele specifieke wetgeving en daardoor noodzakelijke automatiseringsaanpassingen zal er ook voor banken een kostenverhogend aspect aan zitten. Dat zal ergens verhaald moeten worden en dus verwacht ik niet de rendementen die je bij een gemiddelde spaar- of beleggingsrekening krijgt.

Voor de gemiddelde loonslaaf met een standaard pensioen zal het niet zo heel onderhoudsgevoelig zijn, maar voor de overige groepen zit er toch veel meer advisering aan vast en dat zal ook regelmatig terugkomen. Dit gebeurt nu ook bij banken, maar die kunnen dat nu doen door de provisie die ervoor terugkomt.

Daar waar echt advies nodig is verwacht ik dus niet dat de verzekeraar snel gepasseerd zal worden. Met name ook omdat zij allerlei aanvullende dekkingen kunnen bieden (AO-rentes, overlijdensdekkingen enz.)

• JeroenvL

Ik weet het niet Paul, de marges van de banken liggen best onder druk. Ik zie hierdoor behoorlijk aggresieve verkoopattitude bij banken. De hypotheekmarges worden wellicht in de toekomst ook aanzienlijk anders. Wat dan? Je ziet ook banken tegenwoordig al die geweldige hypotheeklastenbeschermers standaard mee offreren terwijl de gemiddelde hypotheekadviseur niet weet hoe of wat (behalve de provisie). Ik weet het niet maar Bibi (de Vries) zal waarschijnlijk niet gerealiseerd krijgen wat zij voor ogen heeft (is mijn mening). Laat overigens onverlet dat ik het persoonlijk wel als mogelijk geschikte oplossing zie.

• JeroenvL

In navolging op mijn posting van gisten lees ik net het volgende artikel;

Bankfilialen op termijn dicht - Concurrentie dwingt tot zware ingrepen

Door de moordende concurrentie onder de banken moeten op termijn vrijwel alle kantoren sluiten. Personeel wordt in teams met laptops op de klanten in de eigen woonwijk afgestuurd. Aldus de Boston Consulting Group in een artikel van de Telegraaf.

• ric

hoe zit het bij de bank met de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid ? daarnaast is bij banksparen geen sprake van oprenten met sterfte. al met al: is het maar de vraag of het rendementstechnisch (als bij de verzekeringsoplossing geen provisie zit dus lage kostenopslagen) en qua risicoafdekking (arbeidsongsechiktheid) je beter af bent bij een bank.

eigenlijk kan “lijfrentesparen” nu toch al via de levensloopregeling ? (kun je toch ook sparen voor in feite een ouderdagsvoorziening).

• Chris

Beste Ric,

je kunt nu inderdaad via Levensloop ook sparen, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk heel anders dan bij lijfrente. Bij een lijfrente spaar je voor een aanvulling op je pensioen en/of AOW. Bij levensloop als mogelijkheid om eerder te stoppen met werken. De levensloop is dus meer om het gat te vullen dat is geslagen door het ontnemen van de fiscale voordelen bij prepensioen, VUT en overbruggingslijfrente.

Wat betreft het voordeel van sterfte. Dat is in de opbouwfase veel te gering aanwezig. Kijk maar naar de kapitaalverzekeringen. Sinds die ook in box 3 belast worden met vermogensrendementsheffing, kan volgens mij iedere bank met een echt bancair product probleemloos de concurrentie aan met verzekeraars. Ga je uit van een traditionele levensverzekering met 3% rekenrente, dan krijg je bij een bank echt meer. Dat zelfde geldt ook voor lijfrente.

Wat betreft extra's als premievrijstelling verwacht ik niet dat de gemiddelde werknemer met een vaste, niet al te hoge, inleg daarvoor zal kiezen. Bij spaarloon is dat ook nooit aangeslagen.

• ric

ben ik toch niet met je eens. levensloop kun je ook gebruiken om met prepensioen te gaan of extra pensioen na 65 jaar.

oprenten met sterfte tkit best aan hoor. en wat betreft risicopremievrijstelling: is mijns inziens te vaak onderbelicht. een bank kan dit in ieder geval niet bieden.

uitgaande van een normale kostenopslag (zonder provisie) bij een verzekeraar als je kiest voor bijvoorbeeld een traditionele kapitaalverzekering met maatschappij wistdeling, kan het m.i. de concurrentie met een bancair product best aan.