waar kan ik het beste heen om pensioen te regelen?

• Marco

Hallo allemaal,

De afgelopen 10 jaar dat ik heb gewerkt is dat voor meer dan 20 werkgevers geweest en nu een werkgever zonder pensioenopbouw dus moet dat geregeld worden.

Ik heb een afspraak bij Rabobank/Interpolis (mijn bank en verzekeraar) en ook bij de Hypotheker (zegt onafhankelijk te zijn). Is het verstandig om bij deze twee te informeren over welk pensioen ik moet nemen of zijn er in regio den haag betere die mij kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Marco

• Chris

Zowel de Rabobank als de hypotheker zijn (in principe) onafhankelijk. Bij beide zou je dus terecht moeten kunnen voor een goed pensioenadvies.

Aangezien je nieuwe werkgever niets aan pensioen doet, kom je al snel uit bij een lijfrente. Gelet op het aantal werkgevers in de afgelopen korte periode, lijkt het mij ook raadzaam om te kijken in hoeverre je de laatste jaren überhaupt echt pensioen hebt opgebouwd. Veel pensioenregelingen geven namelijk pas recht op deelname na 1 jaar in dienst of vanaf een bepaalde leeftijd.

Mochten er toch zogenaamde gaten in je pensioenopbouw van de laatste jaren zitten (zo te lezen is dat in jouw geval onvermijdelijk) dan kun je via een lijfrente maximaal de laatste 7 jaar proberen te herstellen.

Wat een goede adviseur is, is moeilijk aan te geven. Wordt er geadverteerd met “pensioen” en is het een wat groter kantoor, dan kun je er al wat makkelijker vanuit gaan dat ze de juiste expertise in huis hebben. Over het algemeen zijn die adviseurs ook onafhankelijk, Ze kunnen dan ook meerdere verzekeraars met elkaar voor je vergelijken.

• JeroenvL

Beste Chris,

Ik weet niet welke Rabobank jij kent maar de meeste offreren toch echt interpolis 1, 2 en 3.

Marco; vraag de adviseur naar een schriftelijke onderbouwing waarom maatschappij X is geoffreerd. Controleer dit vervolgens op redelijkheid bij een andere adviseur. Kunnen of willen ze dit niet geven dan mag je best vraagtekens stellen.

Succes!

• RS

Marco,

Pensioen is een arbeidsvoorwaarde en is dus iets tussen de werknemer en werkgever. Wil je iets in de pensioensfeer regelen dan moet je dus met je werkgever rond de tafel. Overigens, ben je de enige werknemer of heb je collega's? Is dat laatste het geval, dan kun je overwegen om gezamenlijk te overleggen met je werkgever om een pensioenregeling op te zetten. Als je collega's hebt waarvoor ook niets is geregeld en de werkgever is wel bereid “iets” te regelen, dan kan dit op collectieve basis of op individuele basis (d.w.z. iedere werknemer regelt zelf een zogenaamde “C”-pensioenpolis). Wie je daarvoor als adviseur moet nemen, kan ik niet zeggen. Wat je wel ziet is dat de werkgever zijn eigen boekhouder/belastingadviseur/accountant erbij haalt of z'n eigen assurantietussenpersoon. Wellicht heb je zelf een assurantietussenpersoon voor je auto-, aansprakelijkheids-, opstal- en/of inboedelverzekering en doet die ook iets met pensioenen. Wees echter kritisch, want pensioen is een vak apart wat je als tussenpersoon er niet even bij kunt doen.

Eerst dus overleggen met je werkgever! Wil die niet meewerken aan het opzetten van een regeling in de pensioensfeer, dan rest de lijfrentesfeer (zie de reactie van Chris en Jeroen).

Succes.

RS

• Chris

Beste Jeroen,

Er stond niet zonder rede “in principe”. Je hebt helemaal gelijk, er zal zondermeer een Interpolis offerte bij zitten. Ik werk bij een levensverzekeraar en de Rabobank is zondermeer een een goed sluitende tussenpersoon van ons. Dus het hoeft niet zo te zijn dat alles naar Interpolis gaat.

Wat betreft de onafhankelijkheid heb je dan bij de meeste tussenpersonen te maken met een bepaalde voorkeur voor maatschappijen. Dat kan voortkomen uit de goede ervaringen en tariefstelling, maar ook zeker met bepaalde afspraken die er lopen (extra provisie of andere extraatjes).

De tip om een schriftelijke onderbouwing is dan ook een hele goede. Pensioen is echt een adviesprodukt, zeker als er helemaal niets voor je geregeld is bij je werkgever!

• Marco

Hallo Allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reactie, ik ben er zeer zeker mee geholpen en heb besloten als er met de 2 afspraken die ik al heb het zeker waard is om nog een andere partij te bezoeken. (je kan je nooit goed genoeg laten informeren) Helaas zal er bij mijn huidige werkgever nooit een pensioen voorziening komen.

Is trouwens de enige manier om nu even snel te controleren of er bij voorgaande werkgevers pensioen is opgebouwt telefonisch contact opnemen ? of kan je ook nog iets van jaarafschriften herleiden?

Alvast bedankt voor de hulp.

Marco

• JeroenvL

Waarbij van mijn kant de toevoeging op RS dat de C polis per 1-1-2007 zeer waarschijnlijk de nek zal worden omgedraaid obv de nieuwe Pensioenwet.

• ric

vraag zeker ook offertes aan bij zgn direct writers als centraal beheer en ohra.

succes.

• Jeroen

Beste Marco,

Kijk voor een tussenpersoon bij je in de buurt op www.nva.nl of www.nbva.nl.

Jeroen