Pensioenoverdracht.

• Alvara

Een bekende van mij is na een dienstverband van meer dan 25 jaar wegens outsourcing overgegaan naar een andere onderneminbg. De pensioenrechten bij de oude onderneming zijn bekend. Ook die bij de nieuwe. Er heeft geen overdracht van pensioenrechten plaatsgehad. Adviseurs van de vakbond, die de overgang hebben begeleid, stellen, dat overdracht niet meer nodig is, omdat in de enkele jaren geleden gewijzigde Pensioenwet is geregeld, dat pensioenbreuk niet meer mag voorkomen. Nu dacht ik, dat overdracht juist nodig was om die pensioenbreuk te voorkomen.Verder werd gezegd, dat een overdracht geld zou gaan kosten. Ik dacht, dat vroeger inderdaad het oude pensioenfonds een bepaald percentage van de pensioenschuld mocht inhouden, maar dat het nieuwe fonds dit tekort weer moest aanvullen.

Gaarne Uw advies.

• Simon Kabelfoon

Wanneer is die bekende van u van baan verwisseld?

Wanneer dit minder dan 6 maanden gelden is heeft hij gewoon nog het wettelijke recht tot pensioenwaardeoverdracht (na die termijn is de vorige uitvoerder niet meer verplicht mee te werken aan overdracht).

Aan te vragen bij de nieuwe pensioenuitvoerder.

Die vraagt info op bij oude uitvoerder en op basis van die informatie wordt door de nieuwe uitvcoerder eerst een voorstel aan uw bekende uitgebracht.

Pas dan hoeft er beslist te worden of overdracht ook daadwerkelijk nut kan hebben.

Verdient wel aanbeveling om (na ontvangst van die offerte) u door een deskundige bij te laten staan om te adviseren of overdracht zin heeft (of zou kunnen hebben).

• Alvara

Ik zal dit met hem opnemen om na te gaan, welke mogelijkheden er nog zijn.

In elke geval hartelijk dank voor Uw informatie