het is altijd verstandig je in pensioenen te laten bijstaan door een onafhankelijke adviseur. succes.
Stefan,
In jouw reactie meld je dat je na een periode van één jaar opnieuw met je werkgever zou kunnen/moeten onderhandelen over de bijdrage voor je pensioenopbouw.
Een pensioentoezegging is iets dat betrekking heeft over een lange tijd (in principe ervan uitgaand dat je tot je pensioendatum bij deze ene werkgever blijft); het is dus niet iets dat de werkgever elk jaar opnieuw toezegt. Pas als je werkgever (in overleg met jou) jou een “langjarige” pensioentoezegging doet, kun je een pensioenpolis (laten) sluiten bij een pensioenverzekeraar (nu nog bijv. een C-polis). In dat geval sluit je zelf een pensioenpolis en betaalt je werkgever de pensioenpremie aan de verzekeraar (incl. eventuele eigen bijdragen van jou zelf). Hieruit blijkt al dat zo'n afspraak over een lange periode wordt gemaakt, en niet per jaar moet worden uitonderhandeld tussen jou en je werkgever.
Overigens, ben je enige werknemer of heb je ook collega's? Misschien kun je in het laatste geval gezamenlijk iets regelen in de vorm van een (klein) collectief pensioencontract.
Tip: ga nooit over een nacht ijs en laat je door meerdere (assurantie-/pensioen)adviseurs informeren.
Succes.
RS
Hartelijk bedankt voor alle zeer verhelderende adviezen en suggesties.
Op basis van al jullie reacties heb ik besloten om een persoonlijk adviesgesprek aan te gaan met een onafhankelijk adviseur (met eventueel een tweede adviseur daarna wanneer ik over het eerste gesprek geen goed gevoel heb). Mochten jullie niet gereageerd hebben had ik ongetwijfeld een snel opgestelde, telefonisch doorgesproken offerte ondertekend. Die gaat nu de prullenbak in. Ik kom nu een stuk beter beslagen ten ijs. Nogmaals dank voor jullie tijd om me te helpen en advies.
Stefan,
Je zegt dat andere medewerkers “iets” geregeld hebben. Als dat pensioen is, dan geldt de Pensioen- en spaarfondsenwet.Die wet kent een zogenaamd wettelijk vermoeden. Dit komt erop neer dat als een nieuwe medewerker tot een groep medewerkers behoort waaraan de werkgever een pensioentoezegging heeft gedaan, de werkgever geacht wordt die pensioentoezegging ook aan die nieuwe werknemer te hebben gedaan (tenzij het tegendeel uitdrukkelijk blijkt). Ga jij dezelfde functie bekleden als jou collega('s) waaraan de werkgever een pensioentoezegging heeft gedaan, dan heb jij recht op dezelfde toezegging. Ik zou dit dus zeker uitzoeken bij je nieuwe collega's.
Succes,
RS
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?