Pensioenopbouw in het buiteland?

• Ankie

Beste mensen,

Ik weet niet zeker of ik hier op de juiste plek ben maar ik ga het toch proberen. Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen, aan een link of meer informatie.

Ik zit in de wao en ga binnenkort naar het buitenland verhuizen, ik krijg ook in het buitenland een volledige WAO uitkering, is het nu zo dat mijn pensioenopbouw blijft doorgaan als ik verhuis of stopt dat?

En als het eventueel zou stoppen wat moet ik dan doen om toch nog een pensioen te krijgen als ik 65 word?

• Ankie

Mijn excuses ik bedoel natuurlijk AOW.

• Te-u-nes

ja als je aow premie blijft betalen, anders 2% aow korting per jaar

• Ankie

Dank je wel.

• Te-u-nes

Graag gedaan

• Just (JoHo)

Zie ook www.svb.nl voor meer info, en het “vrijwillig” voortzetten van opbouw AOW als je in het buitenland woont (waarvoor je overigens wel voor moet betalen!).

• Elly Stevens

Wij wonen sedert zes jaar in Oostenrijk, de ellende die ik al had met de vrijwillige verzekering SVB en wat dat kost, ik zou er maar eens goed over nadenken.

Vandaag belde ik drie keer met de SVB en drie keer met de UWV-GAK in Nederland het bellen kost hopen geld, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd al je een Info wil, die van mezelf heb ik al opgezegd we hebben alleen dnog die van mijn man. De papierkraam die je ieder jaar moet invullen niet meer normaal en nog hebben ze het niet op een rij.

Bezint eer ge begint is een goed spreekwoord en we dachten dat we van te voren alles zo goed wisten maar het werkt allemaal langs elkaar door.

• LZ

Beste Ankie,

Aan het vrijwillig voortzetten van de AOW vanuit het buitenland zit een heel groot nadeel: je betaalt de maximum AOW-premie maar je weet niet wat je er t.z.t. voor terug krijgt. Immers je bouwt wel jaarlijks een recht op van 2% maar het is 2% van een bedrag X, de toekomstige AOW. En als een van de toekomstige regeringen het in haar hoofd krijgt om de AOW te verlagen (wat in ieder geval al gebeurt per 1-1-2015), dan kan je wel eens erg duur uitkomen. Trouwens die 2% opbouw komt op dit moment overeen met ca. 160 euro per jaar. Misschien kun je beter zelf gaan sparen om dit verlies aan AOW op te vangen.

Succes ermee.

• Sin-Sod

Ik zie het probleem niet, voor 250 euro per maand BUPA, klaar is Kees (of Mien)