eerder stoppen met werken, hoe?

• Fabienne

Misschien een stomme vraag…..maar ik heb er helaas geen plan van!!!

Wat is of zijn de verschillen als je amtenaar bent?! Wat moet ik doen, als ik niet tot mijn 65ste wil werken, maar al eerder met werken wil stoppen? (Ik ben nu 29 jaar oud).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Fabienne

• LZ

Beste Fabienne,

Als ambtenaar neem je deel aan de pensioenregeling van ABP. Via hun website tref je ontzettend veel info aan over de mogelijkheden van vervroegde pensionering en hoe je daar naar toe kunt werken/sparen. Als het goed is heb je trouwens ook een toegangscode gekregen voor hun rekenmodules. Naast de daar gegeven info kun je natuurlijk ook gewoon gaan sparen of beleggen. Dit lijkt fiscaal onvoordelig (nu geen premieaftrek, waardebijtelling in box 3) maar laat je niet van de wijs brengen: zowel fiscaal als successierechtelijk zijn er zeker voordelen aan sparen boven het afsluiten van een levensverzekering. Je moet alleen wel sterk in je schoenen staan om de komende 30 jaar niet aan het gespaarde geld te komen, dus niet over 5 jaar opeens een auto van dit geld kopen. Maar investeren in een huis kan natuurlijk wel.

Succes ermee.

• Fabi

Hartelijk bedankt voor je antwoord!

Fabienne

• Te-u-nes

Dan neem je gewoon voor je 65e je ontslag. Wat is er zo moeilijk aan?

• Sin-Sod

Flink sparen , verstandig beleggen, een stapje harder lopen dan de rest?

• anti-teuntje

Zeg teuntje..

hoe moet dat nu verder met je na dit bericht ?

Terug naar Nederland zit er echt niet voor je in hoor, veel te duur voor je !

============================================================

Sakhalin: Moskou trekt vergunning Shell in

De Russische overheid heeft de milieuvergunningen voor de gas- en oliewinning op het schiereiland Sakhalin ingetrokken.

Uitvoering

Daarmee heeft onder meer een door oliemaatschappij Shell geleid consortium geen toestemming meer voor de uitvoering van Sakhalin-II, 's werelds grootste particulier gefinancierde energieproject.

Autoriteiten

Volgens de overheid is de maatregel afkomstig van justitiële autoriteiten. “We zijn eraan gehouden deze opdracht uit te voeren", aldus een woordvoerder van het ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen.

Steekspel

Op het Siberische schiereiland Sakhalin wil het consortium gas winnen. Eerder werd bekend dat de kosten vele miljarden hoger uitvielen dan eerder begroot. Moskou was daar niet blij mee, omdat Shell en de andere leden van het consortium, Total en Exxon, eerst de kosten mogen aftrekken, voordat het Kremlin gaat meedelen in de opbrengst van Sakhalin-II. Analisten vermoeden dat deze milieumaatregel onderdeel is van een politiek steekspel. Dat zou er op gericht zijn het Russische belang in het Sakhalinproject te vergroten.

• vandermerle

Niet alles geloven wat in de krant staat :-)