uitkering 100% langslevende

• hans

Een klant van ons heeft begrepen dat het sinds 1 januari mogelijk zou zijn om het pensioen ook direct uit te kunnen laten keren met 100% overgang op langstlevende (net zoals bij lijfrentes). Nu is bij mij daar niets over bekend. Heeft iemand van jullie daar wel iets van vernomen? Zoja, waar zou ik dat terug kunnen vinden?

• Paul

Ik denk dat de cliënt bedoelt dat art. 18b lid 7 LB een partnerpensioen van 70% van het salaris mogelijk maakt. Dat is dan wel 70% incl. AOW.

• LZ

Hans, Paul,

100% overgang op langstlevende is in principe mogelijk.

Normale situatie:

* ben je beide in leven dan ontvangt de gewezen deelnemer OP (=100);

* is alleen de gewezen deelnemer in leven dan ontvangt die nog steeds zijn OP (=100);

* is alleen de partner nog in leven van de gewezen deelnemer dan zou die normaal gesproken 70% van OP ontvangen (=70).

Echter via de hoog/laag constructie (max. 100:75) in combinatie met een deel uitruil van OP in verhoogd NP is het mogelijk na overlijden van de gewezen deelnemer (in de periode dat het verlaagde OP wordt uitgekeerd) een NP te ontvangen gelijk aan dit verlaagde OP (bijv. een OP=NP t.g.v. 80).

Groet.

• Paul

LZ,

Dan heb je het over een uitruil van OP naar NP. En dat is lang niet altijd mogelijk. Bovendien levert dat een behoorlijke korting op op het oorspronkelijke OP. De deelnemer betaalt dan het hogere NP door middel van het inleveren van OP. Je kunt er niet fiscaal gefacilieerd voor sparen. Het lijkt me wel zinnig die toevoeging even te maken.

Ook een groet.

• LZ

Paul,

Inderdaad kun je niet fiscaal gefacilieerd sparen voor een 100% overgang op langstlevende. Maar met wat knutselen kun je wel hetzelfde bereiken. Ik schreef ook dat dit ten koste zou gaan van de hoogte van het OP.

Het gros van de pensioenregelingen staat inmiddels uitruil van OP in NP toe, met name als er sprake is van NP op risicobasis.

Groet.