Onafhankelijke pensioenadviseur voor advies waardoverdracht

• Roy

Beste mensen,

Ben uit aan het zoeken of waardeoverdracht zin heeft in mij situatie. Heb namelijk verschillende werkgevers gehad. De werkgever waar ik nu bij zit heeft ABP als pensioenfonds.

Heb verschillende websites over pensioen bekeken. En op elke website wordt voor waardeoverdracht geadviseerd contact op te nemen met een pensioenadviseur. Nu wil ik dat best doen. Maar wil mijn situatie alleen voorleggen aan een onafhankelijke partij. Is er een Nederland een bekende onhankelijke organisatie waar ik terecht kan? Zo nee weet iemand een goede onafhankelijke partij in de regio Nijmegen? En is zulk advies een goede investering? Wat zijn jullie ervaringen? Bestaat er trouwens een bepaalde keurmerk of iets waaraan ik kan herkennen dat de betreffende partij goedgekeurd is als onafhankelijke partij?

• LZ

Beste Roy,

Voor onafhankelijk en gratis advies kun je op dit prikbord terecht! Hier zitten voldoende ervaren mensen die gratis hun kennis beschikbaar stellen.

Bij waardeoverdracht moet je de volgende vragen proberen te bantwoorden:

1. Als ik de opgebouwde pensioenen achterlaat bij de oude pensioenfondsen/verzekeraars, hoe worden ze dan jaarlijks verhoogd (geïndexeerd)? Is dat voorwaardelijk (dus afhankelijk van de financiële positie van het fonds of de beschikbare middelen) of onvoorwaardelijk (dus wat er ook gebeurt altijd wordt bijvoorbeeld verhoogd volgens de prijsindex)? Of worden ze helemaal niet geïndexeerd?

2. Hoe worden de opgebouwde pensioenen na waardeoverdracht bij ABP verhoogd/geïndexeerd? ABP kent hiervoor bepaalde rekenregels die inderdaad rekening houden met de financiële posititie van het pensioenfonds. Zie ook de website van ABP.

3. Welke indexatieregeling is beter? Als dit ABP is dan stem je in met waardeoverdracht; als dit het oude fonds is dan laat je de pensioenen achter.

Voor de goede orde, je hebt een wettelijk recht op waardeoverdracht als je binnen 6 maanden na toetreding tot de nieuwe regeling meldt dat je wel interesse hebt. Pas aan het eind van het traject als je van alle partijen informatie hebt ontvangen hoef je pas een beslissing te nemen.

Tenslotte: pensioenadviseurs worden veelal indirect betaald door verzekeraars en zijn daardoor niet echt onafhankelijk. Maar voor waardeoverdracht hoef je in principe geen pensioenadviseur te raadplegen nu bijna alle pensioenregelingen zogenoemde middelloonregelingen zijn. De pensioenadviseur zal de gelegenheid alleen maar willen aanpakken om je hele pensioensituatie te beoordelen en 100% kans dat hij zal concluderen dat je een pensioenbreuk hebt en niet aan 70% eindloon toekomt. Aan de advisering over waardeoverdracht valt namelijk helemaal niets te verdienen! Wil je t.z.t. meer inkomen zet dan nu al wat extra geld opzij zodat je dadelijk ook uit dat spaarpotje geld kunt opnemen. En in het kader van de ideeën van PvdA kun je t.z.t. beter een spaarpot hebben dan veel pensioen i.v.m. voorgestelde AOW-premieheffing bij 65-plussers.

Succes met je eventuele waardeoverdracht.

LZ

• Paul

Beste Roy,

Een belangrijk punt bij deze waardeoverdracht vind ik dat het ABP het partnerpensioen sinds enige jaren op risicobasis afdekt. Mocht je ooit bij het ABP weggaan, dan zal je bij een volgende wisseling van dienstverband alle dekking voor partnerpensioen verliezen. Het ABP zal de inkomende waardeoverdracht alleen kunnen gebruiken voor het toekennen van ouderdomspensioen. Kijk ook even naar de ingangsdatum van de twee pensioenen, en of er een mogelijkheid bestaat de ingangsdatum te vervroegen of uit te stellen.

Voor wat betreft de waardeoverdracht mag de verzekeraar er op geen enkele wijze provisie uitbetalen. Dat doet het ABP (het is een pensioenfonds en geen verzekeringsmaatschappij) sowieso al niet, dus ik kan de opmerking van LZ niet helemaal plaatsen. Inhoudelijk, de eerste alinea van zijn verhaal, kan ik me er wel bij aansluiten, maar voor het tweede deel niet. Er zijn zat pensioenadviseurs die helemaal niet op provisiebasis werken (ik kijk elke dag in de spiegel tegen zo iemand aan), en zelfs al zou men zo werken: aan een waardeoverdracht verdien je niets. Of je moet facturen sturen voor je werkzaamheden, want dat mag wel.

Laat je trouwens niet gek maken door kretologie als “je wisselt van baan dus je hebt een pensioentekort”. De een kan zich met 50% van het salaris aan pensioen prima redden, de ander heeft 100% nodig.

Van welke Beste Roy,

Een belangrijk punt bij deze waardeoverdracht vind ik dat het ABP het partnerpensioen sinds enige jaren op risicobasis afdekt. Mocht je ooit bij het ABP weggaan, dan zal je bij een volgende wisseling van dienstverband alle dekking voor partnerpensioen verliezen. Het ABP zal de inkomende waardeoverdracht alleen kunnen gebruiken voor het toekennen van ouderdomspensioen. Kijk ook even naar de ingangsdatum van de twee pensioenen, en of er een mogelijkheid bestaat de ingangsdatum te vervroegen of uit te stellen.

Voor wat betreft de waardeoverdracht mag de verzekeraar er op geen enkele wijze provisie uitbetalen. Dat doet het ABP (het is een pensioenfonds en geen verzekeringsmaatschappij) sowieso al niet, dus ik kan de opmerking van LZ niet helemaal plaatsen. Inhoudelijk, de eerste alinea van zijn verhaal, kan ik me er wel bij aansluiten, maar voor het tweede deel niet. Er zijn zat pensioenadviseurs die helemaal niet op provisiebasis werken (ik kijk elke dag in de spiegel tegen zo iemand aan), en zelfs al zou men zo werken: aan een waardeoverdracht verdien je niets. Of je moet facturen sturen voor je werkzaamheden, want dat mag wel.

Laat je trouwens niet gek maken door kretologie als “je wisselt van baan dus je hebt een pensioentekort”. De een kan zich met 50% van het salaris aan pensioen prima redden, de ander heeft 100% nodig.

Van welke Beste Roy,

Een belangrijk punt bij deze waardeoverdracht vind ik dat het ABP het partnerpensioen sinds enige jaren op risicobasis afdekt. Mocht je ooit bij het ABP weggaan, dan zal je bij een volgende wisseling van dienstverband alle dekking voor partnerpensioen verliezen. Het ABP zal de inkomende waardeoverdracht alleen kunnen gebruiken voor het toekennen van ouderdomspensioen. Dat lijkt dan extra veel, maar als je een partner hebt, zul je op de pensioendatum weer een stuk ouderdomspensioen moeten inleveren als je ook een partnerpensioen wenst. Kijk ook even naar de ingangsdatum van de twee pensioenen, en of er een mogelijkheid bestaat de ingangsdatum te vervroegen of uit te stellen.

Bij welke pensioenregelingen heb je trouwens de oude pensioenen opgebouwd?

• Roy

Beste mensen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga dit eerst ff rustig doorlezen. Als ik nog steeds met vragen zit zal ik dat hier kenbaar maken.

• Daphne

Voor een 12-tal medewerkers zijn we bezig met een waardeoverdracht. Dit omdat de ene BV gefuseerd is met een andere en dus onder een ander pensioenfonds valt. Nu vallen langzamerhand bij de medewerkers de offertes voor waardeoverdracht op de mat. Voor vrijwel alle medewerkers is het een soort van abracadabra. Daarom hadden we als werkgever besloten een onafhankelijke pensioenadviseur in te schakelen om meer helderheid te scheppen. Het was tenslotte niet hun keus om van pensioenfonds te veranderen. Nu lees ik onder meer op dit prikbord, dat het niet veel zin heeft om een onafhankelijke pensioenadviseur in te schakelen aangezien zij hier niet veel aan kunnen winnen. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat wel een juiste stap is om te doen zodat de werknemers duidelijk hebben over hun toekomst. Het gaat om zowel jongere als oudere medewerkers.