verplichtingen werkgever

• Robert Vlugt

Mijn nieuwe werkgever biedt mij in de arbeidsovereenkomst een ‘collectieve premievrije pensioenregeling’ aan.

Is de werkgever daarbij vrij om zelf te bepalen hoeveel procent van de pensioengrondslag wordt ingelegd. Of mag ik verwachten, dat hij een zodanig percentage afdraagt dat er sprake is van een pensioen waarmee uiteindelijk de 70% van mijn middelloon benaderd wordt?

Robert

• Paul

Een werkgever is niet wettelijk verplicht een pensioenregeling aan te bieden, laat staan van een bepaald niveau. Die verplichting kan er wel zijn doordat dit moet op basis van een CAO of doordat de werkgever onder een verplichtgestelde bedrijfstakpensioenregeling valt. U kunt zelf ook nog onder een verplichte beroepspensioenregeling vallen. Tot slot kan het nog zo zijn dat uw werkgever aan meerdere personeelsleden een pensioentoezegging heeft gedaan. Indien u een vergelijkbare functie heeft, heeft u dan in beginsel recht op een vergelijkbare pensioentoezegging.

• rut

Hallo,

Mijn werkgever houdt geen premie in voor pensioen, maar ik zou

wel graag willen dat ik later een aanvulling krijg op mijn aow.

Ik heb er weleens naar gevraagd, maar hij zegt dat hij het niet verplicht is omdat

wij niet onder een cao vallen.

wat moet ik doen?

• LZ

Beste Rut,

Indien inderdaad blijkt dat je niet onder een CAO valt, dan klopt het dat je werkgever geen verplichting heeft om pensioen toe te zeggen. In dat geval adviseer ik je om te gaan sparen of te beleggen. En dan ook de discipline hebben om tot je pensionering geen geld van de spaarrekening op te nemen.

Groet.