Beschikbare premieregeling

• Cornee

Bij mij huidige werkgever heb ik een beschikbare premieregeling.

Kreeg ik laatst een mooie voorbeeldbekening gebaseerd op een standaard salarisverhoging, inflatie, enz…

Als ik nu 7% rendement haal, krijg ik een bedrag waarmee ik een pensioen kan aankopen wat gelijk is aan mijn huidige salaris. Ik ben 26 en werk er pas 2 jaar.

Komt mij verdacht veel over op een beginloonregeling en dan moet ik nog 7% halen ook.

Nu heb ik het verschikkelijk naar mijn zin bij deze werkgever, maar ik moet ook om mijn toekomst denken. Een andere potentiele werkgever (gemeente) biedt namelijk een eindloonregeling. Ik heb is zitten rekenen dat komt neer op 2x zo veel pensioen.

Nu is mijn vraag: is mijn huidige pensioen zo slecht als ik denk dat het is?

• Paul

Als de regeling inderdaad zo in elkaar steekt als je schetst, is het ronduit een magere pensioenregeling. Bovendien is 7% rendement als uitgangspunt voor dat pensioen optimistisch te noemen (of beter gezegd: irreëel). In de praktijk zie je meer dat men uitgaat van 5% of 4%, en dat maakt nogal uit over 39 jaar.

Overstappen voor een betere pensioenregeling elders is een optie, maar overleg met de huidige werkgever kan natuurlijk ook.

• LZ

Cornee, als je kunt doorgeven welke premiestaffel van toepassing is (zie het pensioenreglement) dan kunnen we aangeven met welke eindloon- of middelloonregeling de beschikbare premieregeling te vergelijken is. Wel graag het volledige tabelletje noemen!