weduwen en wezen geld

• Gianni

Hallo,

Ik schrijf voor mijn vader, die volgend jaar september 65 wordt. Hij ontvangt sinds vorige jaar juli, na het overlijden van mijn moeder weduwen en wezen geld. Nu is mijn vraag of iemand weet of ja op je 65 jaar ook nog recht hebt op het geld. Ook zou ik graag willen weten of er een drempel is als je bijv. spaargeld hebt of je recht hebt (als je 65 jaar wordt). Mocht iemand iets weten erover, laat me het alstublieft weten.

met vriendelijke groet,

Gianni

• LZ

Zodra uw vader 65 wordt stopt de anw-uitkering en ontvangt hij voortaan aow (voor een ongehuwde). Een weduwenpensioen dat hij eventueel krijgt uit de pensioenverzekering van uw overleden moeder blijft meestal gewoon door gaan (voor een juiste omschrijving kijkt u in het pensioenreglement van uw moeder). En tenslotte krijgt uw vader, mits hij zelf heeft deelgenomen aan een pensioenregeling, ook zijn eigen ouderdomspensioen.

Of uw vader spaargeld heeft doet niet ter zake, tenzij het totale inkomen (aow+pensioenen) onder het bijstandsniveau uit komt, dan gelden er regels voor aanvullende bijstand.

• amr van hooren krikke

ik ben gescheiden en nu is mijn ex man overleden hij is nooit hertrouwd heb ik dan nog recht op een weduwe uitkering?

• Peter Jung

Hallo Amr,

Als u gescheiden ben tussen februari 1973 en mei 1995 is de kans groot dat u aanspraak

kunt maken op een zogenaamd Bijzonder Weduwenpensioen.

Bent u na mei 1995 van de echt gescheiden dan zou het kunnen zijn dat het nabestaandenpensioen

op risicobasis afgesloten was, waardoor u mogelijk geen aanspraak zou kunnen maken op

een nabestaandenpensioen.

U kunt contact opnemen met zijn werkgever ten tijde van de scheiding en vragen bij welke

verzekeraar het pensioen ondergebracht was.

Met vrgrt,

Peter

• dini

een vraag ben al heel lang gescheiden en nu al 23 jaar weer getrouwd nu wordt er gezegt had recht op weduwen wezen geld mijn ex is al weer een paar jaar terug overleden en die is nooit weer getrouwd had ik ook recht gehad op op uitkering of pensioen gaarne een antwoord terug gr dini

• Peter Jung

Hallo Dini,

Als je na februari 1973 gescheiden bent, bestaat de mogelijkheid dat

er sprake was van een Bijzonder Weduwepensioen.

Als je weet wie zijn werkgever of verzekeraar was ten tijde van de scheiding

kan je met hun contact opnemen.

Als je ex ten tijde van zijn overlijden nog actief werkzaam was, is er ook

een gerede kans aanwezig dat je nog aanspraak kan maken op wezenpensioen.

Vrgrt,

Peter

• marco tjittes

Goedemiddeg,

Ja als hij een aanvullende verzekering had wel.

het is altijd de mooite waard om het uit te zoeken het kan veel opleveren.

www.pensioenkwijt.nl

met vriendelijke groet,

marco tjittes