reservering

• henk

In mijn eenpersoonsadvies BV heb ik jarenlang reserveringen gemaakt voor mijn pensioen. Opbouw heeft plaats gevonden tot 2003 (ong.?80.000). De BV bestaat nog, maar genereert geen inkomsten meer. Verder wordt aan mij een klein loon uitgekeerd.

De bezittingen van de BV zijn niet toereikend om het bedrag van de reservering op te brengen. Ik wil er dus eigenlijk af. Wat is de beste manier?

In welk opzicht moet ik rekening houden met de komende wijzigingen voor pensioenregelingen?

Kan ik mijn pensioenreservering geleidelijk omzetten in loon van bv mijn 60e tot mijn 65e jaar (overbruggingspensioen)?

• xx

Van belang is of je de BV wil opheffen. Hetgeen aan reservering staat respectievelijk overblijft, kun je dan afstorten bij een verzekeraar.

In verband met de nieuwe pensioenwet zou ik niet te lang wachten. Directeuren-grootaandeelhouders krijgen namelijk vanaf 01-01-2007 nog 1 jaar de tijd om te beslissen of zij hun (toekomstig) pensioen in eigen beheer willen houden of te laten verzekeren bij een verzekeraar.

In de nieuwe pensioenwet worden directeuren-grootaandeelhouders niet meer beschermd door deze wet.

Voor de zekerheid zou ik contact opnemen met een accountant betreffende de fiscale aspecten.

M.vr.gr,