waarde overdracht abp -> sns reaal

• stok

Ik ben van werkgever veranderd en heb om een offerte van waarde-overdracht gevraagd met het volgende resultaat:

rechten bij oude pensioen (abp):

ouderdomspensioen: 4261 euro vanaf mijn 65e

nabestaandenpensioen: 2262 euro

Bij het overlijden voor mijn 65e is het nabestaanden pesnioen nihil.

De overdrachtswaarde is door abp bepaald op 15.179 euro. SNS REAAL, de nieuwe pesnioen vertsrekker kan volgens de offerte het volgende daarvoor inkopen:

ouderdomspensioen: 2890 euro vanafmijn 62e

nabestaandenpesnioen: 2023 euro.

Het is dus lastig om de pensioenen te vergelijken omdat de eerste bij mijn 65e ingaat en de nieuwe al op mijn 62e.

Voor zover ik weet heeft abp een indexering op basis van lonen en SNS REAAL een indexering op prijs.

Beiden hebben een middelloonregeling.

Dus lijkt mij toch het beste om geen waardeoverdracht te doen. Maar ik vind het lastig om hier een uistpraak over te doen.

Heeft iemand op dit forum zoveel kennis van zaken dat hij/zij meteen ziet wat de beste keus is?

Alvast bedankt voor de reactie,

groeten, Bart

• xx

Bart,

Onderstaande is van belang:

Ben je jonger dan 55 jaar en is de datum van de waarde-overdracht (berekeningsdatum) gelegen in 2006, dan kun je geen aanspraken aankopen op pensioenleeftijd 62 jaar. Vanaf 1-1-2006 is nieuwe wetgeving van toepassing.

Ligt de overdrachtsdatum voor 1-1-2006, dan is dit wel van toepassing.

Verder is van belang of je een partner heb. Zoja, bij vooroverlijden voor 65 jaar zal er geen nabestaandenpensioen worden uitgekeerd aan je partner als de aanspraken blijven staan bij het ABP. Bij waarde-overdracht naar SNS is er wel een nabestaandenpensioen bij vooroverlijden.

Tevens is, als je waarde-overdracht laat doen en er wordt een nabestaandenpensioen opgebouwd, dus niet verzekerd op risico-basis, dit nabestaandenpensioen uitruilbaar. Op pensioendatum kun je dit dan omzetten in een hoger ouderdomspensioen.

Tot zover,

M.vr.gr,

• stok

Bedankt voor je reactie xx,

Ik had zelf nog wat verder rondgevraagd en kwam er ook achter dat het nabestaandenpensioen bij abp nihil is wanneer ik voor mijn 65e overlijdt.

Bij REAAL is het in elk geval nog iets.

Dat is eigenlijk de enige reden dat ik het zou willen overdragen. Ik denk dat ik dat dus maar ga doen.

mvg,

Bart