buitenlandse pensioenopbouw

• d.r. de jong

ben een viertal jaren in loondienst geweest bij een italiaans bedrijf. elke maand pensioen premie betaald.

wie kan mij adviseren hoe ik mijn opgebouwde pensioenrechten naar nederland kan halen ??

bij voorbaat dank voor de moeite, m. vr. grt. d.r. de jong

• Boulie

Beste de heer/mevrouw de Jong,

Je kunt hiermee het beste even bellen naar uw pensioenfonds of verzekeraar. Deze kunnen proberen om een waardeoverdracht aan te vragen.

Binnen Nederland is dit verplicht (onder bepaalde voorwaarden) maar buiten Nederland niet. Het buitenlandse bedrijf moet dus eerst mee willen werken en ook uw pensioenfonds moet dit willen (een verzekeraar zal eerst meestal afwegen of al die tijd die men er in moet steken het wel waard is zoals brieven vertalen etc.).

Ik zal het gewoon proberen! Ik heb wel vaker meegemaakt dat het gelukt is. En anders moet u tot de pensioenleeftijd wachten!

• Lex

Als het om een bedrijfs(tak)pensioenregeling gaat kunt u de waarde van uw aanspraken overdragen naar uw huidige Nederlandse pensioenfonds. Maar de kans is groot dat u heeft betaald voor het Italiaanse staatspensioen, de Italiaanse AOW. De waarde daarvan is niet overdraagbaar.

• Sernsak

waarom, dan kan je er belasting over betalen