pensioenen waar zijn ze.

• marcel

mijn schoonvader heeft verschillende werkgevers in verschillende bedrijftakken gehad,hoe weet hij nu zeker dat hij ook van al die pensioenen werkelijk ook een uitkering gaat krijgen.of is er een site waar je alles kunt natrekken of contoleren door middel van je fiscaal nummer ofzo.

groet marcel.

• David de Graaf

Dat is nu juist een punt waar ik bij pensioenfondsen misselijk van wordt. Door het ingewikkeld en niet traceeerbaar te maken verdwijnt de inleg die aan de deelnemers toebehoort in de zakken van de bestuurders van dit fonds in de vorm van een bonus.

Het is achterlijk dat als de pensioenpremie's op een simpele spaarrekening gezet wordt er meer rendement uitgehaald wordt dan het bij een professionele instelling te laten beheren. Zij beheren hun rechten en jouw plichten!!!!!

• Simon Kabelfoon

Voor zover mij bekend is er (nog) geen centraalpensioenregister, maar zijn er wel verschillende instrumenten om achter opgebouwde pensioenrechten uit het verleden te komen.

Kijk onder andere naar www.duidelijkpensioen.nl

Mocht dat niet lukken of te weinig informatie opleveren, dan a.u.b. een overzicht van de werkgevers (en branches) waar uw schoonvader werkzaam is geweest.

Aan de hand daarvan kunnen “we” hier op dit prikbord u vast op het spoor zetten.

• HJV

Op de volgende info

http://www.dnb.nl/dnb/home/toezicht/toezicht_op_pensioenfondsen/register_pensioenfondsen/nl/12-82121-64.html

• Lex

Wanneer u niet beschikt over het adres van een pensioenfonds of erzekeringsmaatschappij, kunt u navraag doen bij de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen onder vermelding van naam en/of soort bedrijf of sector waar u gewerkt heeft.

De VB heeft geen inzage in de pensioenadministratie van de aangesloten fondsen, wel kan vaak worden aangegeven bij welke pensioenfondsen u verdere informatie kunt inwinnen over een eventueel opgebouwd pensioen.

Wat de helpdesk wel en niet doet

Wel: Wilt u weten of u bij uw vroegere werkgevers pensioen heeft opgebouwd?

De Helpdesk Vergeten Pensioenen kan u daarbij misschien helpen.

Laat ons weten bij welke werkgevers u hebt gewerkt. En wat voor soort bedrijven dit zijn. Bijvoorbeeld metaalbedrijven. Of bedrijven in de textielindustrie. De Helpdesk kan u dan in de meeste gevallen de adressen geven van de pensioenfondsen waar u mogelijk pensioen heeft opgebouwd.

Niet: Voor alle duidelijkheid: de Helpdesk Vergeten Pensioenen heeft zelf geen inzage in de administraties van de pensioenfondsen. Wij kunnen u daarom niet zeggen of u wel of geen pensioen heeft opgebouwd.

Contact

De Helpdesk Vergeten Pensioenen is dagelijks telefonisch te bereiken op tel. (070) 311 73 73, van maandag t/m vrijdag tussen 8.30-12.30 uur. U kunt ons natuurlijk ook e-mailen, helpdesk@vb.nl

• Lex

Op de website van de Nederlandsche Bank (de toezichthouder voor pensioeninstellingen) kun je een brochure downloaden “Hoe achterhaal ik mijn pensioen?”

Klik op de bijgevoegde link om de brochure te lezen:

http://www.dnb.nl/dnb/home/file/Hoe_achterhaal_ik_mijn_pensioen_tcm12-61610.pdf

• Lex

Als iemand zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt, neemt het pensioenfonds automatisch contact op met de betrokkene. Daartoe schrijft de administratie van het fonds een brief naar het adres zoals dat bij de administratie bekend is. Mocht de pensioengerechtigde ondertussen verhuisd zijn zonder een adreswijziging naar het pensioenfonds te sturen, dan proberen fondsen de betrokkene doorgaans via de gemeentelijke basisadministratie (het bevolkingsregister) te achterhalen. Vaak kan de pensioengerechtigde zo alsnog getraceerd worden en kan het pensioen uitbetaald worden. Lukt het niet om de pensioengerechtigde te vinden, dan blijft het geld in het fonds. Pensioenfondsbestuurders hebben niet de mogelijkheid om het geld uit het fonds te halen ten voordele van henzelf. De meeste pensioenfondsbestuurders doen het werk voor het pensioenfonds naast hun gewone baan en krijgen geen vergoeding voor het pensioenfondswerk.