voorstel: middelloon ipv eindloon

• jh

Ik heb een aanbod gekregen om mijn pensioen om te zetten in een middelloonregeling (is nu eindloon). Het voordeel is dat de franchise anders is zodat ik aan de basis veel meer krijg. (Of zo.)

Maar ik ben 30 en verwacht nog een paar loonsprongen te maken (van 25000 bruto per jaar naar ???). Vorig jaar ieg 9%. Dit jaar ook (max., dat wel).

Ik heb begrepen dat ik dan beter mijn eindloonregeling kan handhaven. Doordat de adviseur tijdens mijn adviesgesprek een telefoontje aannam van een hoge pief uit mijn organisatie en er iets van trots in de stem van de adviseur doorklonk toen hij zei: ‘ik denk dat de helft wel overgaat’, ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat ik niet moet overgaan.

Maar… ik weet het niet helemaal zeker. Deze adviseur geeft bovendien GEEN advies: hij is erg goed in het met veel woorden niets zeggen. Hij is volgens mij gericht op scoren en ook niet echt kundig.

Kan iemand mij hieromtrent een paar aanwijzingen geven?

• xx

Er speelt meer dan zomaar een omzetting. Het kostenplaatje voor de werkgever is eveneens van belang.

2 tips:

- kijk naar het verschil in de franchise: welke franchise wordt toegepast bij eindloon en welke bij de middelloon;

- is de middelloonregeling geindexeerd (voorwaardelijk of onvoorwaardelijk).

Gr,

• ric

als je mag kiezen, is eindloon altijd beter dan middelloon zeker als je nog forse carrieresprongen verwacht. maar ik betwijfel of je mag kiezen.

• jan

Beste ric en xx,

Ik mag gelukkig toch kiezen en ik laat het maar zo. (Mijn nieuwe loonstrookje kwam binnen - en het viel op dat ik nu netto meer overhoudt dan ik 6 jaar geleden bruto ontving. Als ik verwacht dat deze trend zich doorzet, en dat doe ik, dan is die franchise over 30 jaar eigenlijk niet zo interessant (tenzij jullie me nog kunnen waarschuwen voor addertjes onder het gras).

Bedankt voor jullie reacties!

• Paul

De kreet: “eindloon is altijd beter dan middelloon” is mij te kort door de bocht. Het pensioen is in beide systemen de uitkomst van opbouwpercentage * (salaris -/- franchise) * diensttijd. Het eerste verschil wordt al genoemd: de franchise. Die is in de eindloonregeling hier hoger (dat hoeft trouwens helemaal niet, maar kennelijk is dat zo voorgesteld). Let ook even op de jaarlijkse indexatie van de franchises.

Kijk ook eens naar welk salaris meetelt. Bij middelloonregelingen wordt regelmatig afgesproken dat ook variabel salaris (ploegentoeslagen, bonussen etc.) meetellen voor de pensioenopbouw. Bij eindloon mag dit niet, en dat gebeurt ook niet.

Bij eindloon is het pensioen een afgeleide van het laatste salaris voor pensionering. Salarisverhogingen tellen dan dus voor de pensioenopbouw over de volledige diensttijd (dit noemen ze backservice), en niet (zoals bij middelloon) over de jaren dat men het hogere salaris krijgt uitbetaald. Vaak wordt dit “missen van de backservice” in middelloonregelingen gecompenseerd door de opgebouwde pensioenen tot de pensioendatum jaarlijks te indexeren. Of dat pas houdt met de backservice, is moeilijk vanachter een beeldscherm te beoordelen. Het ligt aan de indexatie en de salarisontwikkeling. Sprongen van 9% per jaar hou je in ieder geval niet bij met indexatie.

• jan

Ik zal vragen om gedifferentieerde indexaties - want daar draait het dan nog wel om. Bedankt voor deze aanvulling Paul!