Pensioen afkopen bij emigratie

  • E.Toes

    Hallo Setzekorn,

    Het afkopen van een pensioen bij emigratie is sinds de komst van de Pensioenwet per 1 januari 2007 niet meer wettelijk toegestaan. Er zit dus niets anders op dan te wachten totdat u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

    Als u echter pensioen gaat opbouwen in het land waar u naar gaat emigreren, is het in sommige omstandigheden toegestaan dat uw waardeoverdracht pleegt van de hier opgebouwde pensioen aanspraken.

  • Potter

    Niet om te zeuren, maar afkoop wegens emigratie is al sinds 5 februari 1994 verboden, behoudens de mini-pensioenen.

  • little me

    Heb onlangs van een pensioenfonds bericht gehad dat ze een klein bedrag wilden uitbetalen om me uit het bestand te krijgen ( ben “te klein” en dus te duur), zover prima.

    Hiervoor moet ik krabellen en terugsturen. Maar om dat we al een tijdje bezig zijn met emigratie, heb ik gelezen dat je 200 % kan krijgen (200% van niet veel is nog niet veel, maar toch).

    Welk moment is nu daarvoor van belang ???

  • oudmeisje71

    Okay, het is wettelijk niet mogelijk, dat weten we zo onderhand al. Maar wat zijn de mazen in de wet? Is het niet mogelijk, ook bij een normaal tot groot pensioen, om het om te zetten in iets anders dat wel opgenomen kan worden. Maakt me niet uit dat er dan 50% belasting over betaald moet worden.

    Er schijnen ook uitzonderingen te zijn waarbij je wel een pensioen op kan nemen. Maar de uitzonderingen kan ik nergens vinden. Wie weet wat die zijn?

  • Frank

    Ik ben bezig met de afkoop van mijn pensioen , ben in 2006 geemigreerd ik heb een accountant in handen genomen , en nu heb ik bericht gehad dat het gewoon niet mogenlijk is lekker is dat .

    Nu wil ik niet opgeven en in de hoop er iemand is die meer weet vertel het hoe het wel mogenlijk is .

    Alvast bedankt,

    Frank

  • Peter Jung

    Hoi Frank,

    Pensioen kan niet meer afgekocht worden. Geen uitweg.

    Vrgrt,

    Peter

  • RD MARTINA

    ik wil naar het buitenland bij mijn vrouw ga emigreren kan ik mijn pensioen afkopen?(emigratie land marocco)dat is mijn vraag.