pensioenpremie

• Martijn

Hallo mensen,

Ik heb zelf totaal geen verstand van pensioenen wat wellicht blijkt uit mijn vraag, maar jullie kunnen mij vast helpen.

Vraag: Hoe is het mogelijk dat ik (26) met mijn bruto salaris van ?2250,- per maand ?165,- (PGGM) aan pensioenpremie moet betalen en mijn vriendin (24) met een brutosalaris van ?1800,- per maand slechts ?30,- (Ahold) aan betaald?

Ligt dit aan hoe groot de werkgeversbijdrage is of andere zaken? De regelingen lijken op het eerste gezicht op elkaar qua nabestaanden, partner- en arbeidsongeschikheids- en wezenpensioen.

Bedankt

• Jokko

Hallo Martijn,

Het verschil in premie tussen jou en je vriendin komt waarschijnlijk door de regeling rond de premiestelling en verdeling tussen werkgever en werknemer. Zo kan de inhoud van de pensioenregeling op elkaar lijken, maar met een geheel verschillende premie voor de werknemers. Dat zou te achterhalen moeten zijn door de beide reglementen met elkaar te vergelijken, want daar staat ongetwijfeld iets in over de premieregeling

Jokko

• martijn

Bedankt voor je antwoord.

Voor zover ik weet betaal ik 50% en mijn werkgever ook 50%. Kan het zo extreem verschillen dat mijn vriendin dan slechts ongeveer 10% zelf betaald?

of

Kun jij uit het volgende rekenvoorbeeld uit de brochure van de pensioenverstrekker dit afleiden:

Pensioengevend salaris € 24.000,00

Franchise € 14.400,00

Pensioengrondslag € 9.600,00

€ 9.600,00 x 1,4% = € 134,40. U betaalt dus € 134,40 : 13 = € 10,34 per periode

Ahold betaalt ruim 15 keer zoveel.

Groet,

Martijn

• Paul

Waarschijnlijk zit uw vriendin in een voorportaalregeling (jonger dan 25 jaar). Vaak betaalt de werkgever dan (bijna) alle kosten.

• Jokko

Martijn,

Er zijn bedrijven die tot voor kort een voor werknemers geheel premievrije regeling hadden. Met name in de banksector was dat het geval. Dan ook nog bedrijven die een hoge premiegrens hebben; d.w.z. dat je pas boven een bepaald inkomen premie gaat betalen. Zoals al gezegd: er bestaat dus zeer veel variatie en die kan je alleen maar afleiden uit de reglementen van de diverse regelingen.

Jokko

• Martijn

Heel erg bedankt voor jullie reacties!