Pensioen en verhuizen naar buitenland

• Derk

Ik ben ruim twee jaar geleden verhuist naar Zweden waar ik nu een eigen zaak heb en getrouwd ben. Ik ben zeker niet van plan mij ooit weer in Nederland te vestigen. Ik heb twee pensioen polissen van eerdere banen in Nederland. De inleg van de polissen is mager, bij elkaar komt het waarschijnlijk niet boven de ? 10.000,– uit. Ik zou graag deze polissen uit laten betalen of over te laten hevelen naar een Zweeds pensioenfonds.

Wat kan ik het beste doen?

Derk

• xx

Derk,

In verband met de nieuwe pensioenwet per 1 januari 2007 is afkoop klein pensioen in verband met emigratie niet meer mogelijk.

Er blijven dan nog 2 opties over :

- waarde-overdracht naar het Zweeds pensioenfonds (internationale waarde-overdracht). Je zou eerst eens kunnen informeren of dit pensioenfonds wil meerwerken. Als het pensioenfonds wil meewerken, dan informeren op welke wijze dit aangepakt moet worden. Doet dit pensioenfonds het verzoek tot internationale waarde-overdracht of moet je zelf de actie opstarten;

- Het pensioenkapitaal laten staan en op de pensioenleeftijd laten uitkeren.

Gr,

• Derk

Bedankt voor je reactie. Lastig allemaal. Ga je eerste suggestie proberen.

Veel dank!

Derk

• linda

Hoi Derk,

Wij zijn naar Noorwegen geëmigreerd en na 12,5 jaar voor overheid gewerkt te hebben is pensioen zeer mager te noemen. Gewoon een fooi!

Toch heb ik ervoor gekozen om het niet af te kopen. Dit i.v.m. de confiscerende aanslag die nog 10 jaar na vertrek geldt…..

Heb je hier aan gedacht?

Vraag aan jou Derk: heb jij te maken met een pensioengat? Hoe ga je die dichten? Tips zijn welkom!

succes met de onderneming.

• Derk

Dank voor je reactie en wat leuk dat jullie in Noorwegen zitten! Nog mooier dan Zweden. Ja ik heb een enorm gat in mijn pensioen. Dit is een zorg. Ik moet zorgen dat ik het hier ga dichten… Kronen bij sparen dus!

Groeten en succes,

Derk