WSW en Pensioen

• henk

Is er een ex.werknemer uit de socialewerkvoorziening (WSWer) die ervaring heeft met vervroegd pensioen? Na 1 Jan.2005.

Eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in en wordt het (financieel) mooier voorgsteld dan het is. Ik heb van iemand (geen WSWer) zelfs de waarschuwing gekregen “er niet in te trappen”.

Wie weet er meer?

Alvast bedankt, Henk

• xx

Henk,

hou er rekening mee dat je tot je 65-ste jaar de volle mep aan sociale premies betaald. Wel of geen vroegpensionering. Eveneens rekening houden met premies voor de zorgverzekering of een schatting maken wat dit wordt.

Vanaf je 65-ste hoef je geen sociale premies meer te betalen.

Gr,

• henk

Geachte xx,

Is het ook zo dat je bij vroegpensioen veel meer inkomsten belasting gaat betalen?

Gr.henk

• xx

Henk,

Als je meer vroegpensioen krijgt dan nu aan bruto salaris, eventueel verminderd met eigen pensioenpremie, dan kun je in een hogere belastingtarief vallen qua inkomstenbelasting. Netto uitkering is dan wel meer dan huidig netto loon.

Is je vroegpensioen bruto ongeveer gelijk aan wat je nu hebt, dan zal je ongeveer hetzelfde aan inkomstenbelasting betalen. Netto uitkering is ongeveer gelijk aan huidig netto loon

Is je vroegpensioen minder dan wat je nu hebt, dan bestaat de mogelijkheid dat je minder inkomstenbelasting betaalt. Netto uitkering is dan lager dan huidig netto loon.

De eventuele tegemoetkoming in de reiskosten, als je die ontvangt, komt wel te vervallen. Wellicht zijn er meer toeslagen die komen te vervallen.

Wellicht verstandig om een en ander (te laten) doorrekenen.

Gr,

• Paul

Henk,

WSW'ers krijgen als ik het goed heb deels loon en deels een WAO/WGA-uitkering.

Dergelijke uitkeringen worden gekort als iemand vroegpensioen gaat ontvangen. Waarschijnlijk doelt u daar op. En ja, dat is zo, en er is niets aan te doen.