Pensioen voor een zelfstandige met B.V.

• M.P.V. van Staveren

Beste pensioendeskundigen,

Sinds enkele jaren heb ik een eigen bedrijf (B.V.). Ik ben in loondienst van dat bedrijf en ik vind het nu tijd worden om ook mijn pensioen te gaan regelen. Op internet heb ik gelezen over de FOR, maar die schijnt alleen van toepassing te zijn bij zelfstandigen middels een eenmanszaak of v.o.f.

Hoe kan ik bepalen welk bedrag ik jaarlijks van de winst mag bestemmen voor de pensioenreserve?

• Simon Kabelfoon

Wanneer u pensioen in eigen beheer gaat voeren, zou uw accountant u kunnen helpen met een berekening van de maximaal toegestane dotatie dieten laste van de winst kan worden gebracht.

Ervaring is echter, dat menig accountant niet scherp zijn in die berekeningen (laten nogal eens wat mogelijkheden liggen) en bovendien veelal te duur zijn.

Naast die berekening moet er ook nog een pensioenbrief/overeenkomst komen, waarin u zichzelf pensioen toezegt (fiscale eis).

Er zijn genoeg pensioenadviseurs die u hier heel goed mee op weg kunnen helpen, veelal tegen een lagere kostprijs (wanneer u alle gevraagde informatie aanlevert, komt u met ca. € 300,== aan kosten een heel eind).

Houdt u er wel rekening mee, dat bij pensioen in eigen beheer er (de eerste jaren) nooit genoeg gereserveerd is voor de uitvoering van een eventueel toe te zeggen nabestaandenpensioen (partner en kinderen?).

Verdient wellicht aanbeveling hier een overlijdensrisicoverzekering voor te regelen.

Wanneer u dat bij diezelfde pensioenadviseur regelt worden de eerdergenoemde kosten vaak (gedeeltelijk) verrekend met de provisieinkomsten uit die verzekering.

Dan snijdt het mes voor u aan 2 kanten.

Goede pensioenadviseurs?

Ene Paul die op dit prikbord actief is (omgeving Rotterdam) kan, zover ik dat kan inschatten, dit soort zaken heel goed voor u regelen.

Daarnaast kunt u zich vervoegen bij geassocieerden van Akkermans (zie www.akkermans.nl).

Succes.

• M.P.V. van Staveren

Hartelijk dank voor uw reactie.

Nabestaanden of partnerpensioen dient niet geregeld te worden. Het betreft alleen een pensioenvoorziening voor mijzelf. Ik zal eens contact opnemen met de genoemde deskundige.

• Paul

Geachte heer Van Staveren,

Simon heeft enkele kernpunten al aangegeven, en indien gewenst kunt u contact met me opnemen via email. We kunnen dan eens op een rijtje zetten of pensioen zinvol is, en welke alternatieven er zijn.

Paul

• xx

Paul,

Wat je doet is spam. Niet toegestaan.

• Simon Kabelfoon

XX

Je hebt op zich gelijk, ware het niet, dat ik in mijn eerste reactie naar deze Paul verwijs, maar Paul reageert doorgaans zonder zijn e-mail-adres prijs te geven.

Vandaar zijn bericht en zeker niet met de bedoeling “spontaan” een zaak binnen te hengelen.

Paul is al een paar jaar actief op dit prikbord en heb hem daar ook nog nimmer op kunnen betrappen.

Kortom XX je hebt volkomen gelijk met de opmerking op zich, maar m.i. behoort deze tot de categorie “uitzondering op de regel”.

Vertrouw op jouw begrip.

• xx

Simon,

Akkoord.

Gr,

• Paul

Heren, heren,

Het was helemaal niet mijn bedoeling te adverteren o.i.d. Als die indruk is gewekt: excuses. Normaliter blok ik mijn e-mail af, en heb hem deze keer op bereikbaar gezet. Aangezien ik in Simons bericht rechtstreeks werd genoemd, heb ik even gereageerd. Het staat ook zo slordig als je helemaal niet reageert. Indien de heer Van Staveren dat wil, kan die nu in ieder geval contact met me opnemen. En als die dat niet doet: even goeie vrienden en ik zal zijn eventuele verdere vragen hier heus niet daarom negeren. Dat voorrecht blijft voorbehouden aan ons aller Teun (trouwens al een tijd niet meer gezien op dit prikbord).

• xx

Paul,

Dat voorrecht blijft voorbehouden aan ons aller Teun (trouwens al een tijd niet meer gezien op dit prikbord).

Liever niet ;)

Gr,

• Simon Kabelfoon

Zet ermaar eens een prik op over echtscheiding en pensioenverdeling; komt-ie zo weer uit zijn Aziatische hok!