pensioen na scheiding

• Jan

Ik ben in 1988 gescheiden en heb in de scheidingsakte (in onderling overleg) laten opnemen dat de opgebouwde pensioenrechten uitdrukkelijk niet verrekend worden. Ik dacht dat ik hiermee alles goed geregeld had.

Tot mijn verbazing en na zoveel jaren kreeg ik vorige week een bericht dat het pensioen fonds waar ik in die tijd bij was van naam was veranderd (ik ben sinds 1992 in dienst van en ander bedrijf en alle pensioenrechten zijn zonder pensioenbreuk mee overgegaan). Bij navraag bleek inderdaad dat alle pensioenrechten over waren naar het nieuwe fonds maar dat er een stukje blijft staan in de vorm van bijzonder nabestaanden pensioen voor mijn ex-echtgenote.

Omdat wij beiden een vaste baan hadden en nog steeds hebben en apart pensioen opbouwde en nog steeds opbouwen hebben wij e.e.a. Zoals eerder genoemd in de akte laten opnemen, is het nu toch zo dat bij mijn eventueel overlijden mijn ex-echtgenote een deel van het nabestaande pensioen krijgt en mijn huidige echtgenote dus minder of maakt het pensioenfonds hier een vergissing?

Als het zo is heb ik dan dezelfde rechten op bijzonder nabestaanden pensioen als mijn ex-echtgenote onverhoopt komt te overlijden

Ik ben nogmaals met stomme verbazing geslagen te meer omdat ik dit pas, na 19 jaar, door het bericht van mijn oude pensioenfonds te horen krijg.

• xx

Jan,

Het pensioenfonds heeft correct gehandeld. Het bijzonder nabestaandenpensioen is een wettelijk recht voor de ex-partner. Als je komt te overlijden zal aan je ex-partner het bijzonder nabestaandenpensioen worden uitgekeerd.

In de akte heeft waarschijnlijk niet gestaan dat er expliciet afstand wordt gedaan van het wettelijk recht op nabestaandenpensioen.

Als je ex-partner werkte en opgenomen was in een pensioenregeling, dan is er hoogst waarschijnlijk nabestaandenpensioen opgebouwd. Hoogst waarschijnlijk omdat er verschillende pensioentoezeggingen/ -vormen zijn. Als er nabestaandenpensioen is opgebouwd, dan zou er een bijzonder nabestaandenpensioen voor je zijn verzekerd. Deze komt tot uitkering indien je ex-partner komt te overlijden.

Met betrekking tot het nabestaandenpensioen voor je huidige echtgenote (en in de veronderstelling dat je niet nog een keer gescheiden bent geweest):

Omdat er waarde-overdracht is geweest naar het nieuwe pensioenfonds en het bijzonder nabestaandenpensioen achter is gebleven, komt het nu verzekerde nabestaandenpensioen, uiteraard afhankelijk van de pensioentoezegging, bij je overlijden toe aan je huidige echtgenote.

• Jan

xx,

Bedankt voor je antwoord e.e.a. is redelijk duidelijk. Als ik het goed begrijp dan is het nabestaandenpensioen zoals dat nu vermeld wordt op de overzichten van mijn huidige pensioenverzekering in geval van overlijden volledig voor mijn huidige echtgenote.

• xx

Jan,

Dit is correct.

Gr,