Er is geen omschrijving van het begrip ‘echtgenoot’. Wel van het begrip ‘partner’. Dit wordt omschreven in lid 2 van artikel 2, onder het kopje ‘Pensioenaanspraken’.
Lid 1 is:
De deelnemer heeft, met inachtneming van de bepalingen van dit reglement, aanspraak op:
a. ouderdomspensioen.
b. overlevingspensioen tbv de echtgenoot of partner.
c. wezenpensioen tbv de kinderen
d. arbeidsongeschiktheidspensioen.
Lid 2
Partner is de man of vrouw met wie de deelnemer onmiddellijk voor diens overlijden een gemeenschappelijke huishouding heeft gevoerd. Deze heeft recht op overlevingspensioen, mits aan navolgende voorwaarden is voldaan:
a. de partner is niet een bloed-of aanverwant van de deelnemer in rechte linie of in de tweede graad van de zijlinie.
b. de deelnemer en de partner zijn beiden ongehuwd.
c. de deelnemer en de partner voeren uitsluitend met elkaar en eventueel met hun kinderen een gemeenschappelijke huishouding.
d. de gemeenschappelijke huishouding is aangevangen voor de pensioendatum en heeft, na het aangaan van een notarieel verleden samenlevingsovereenkomst, tenminste zes maanden geduurd.
e. de deelnemer en de partner hebben zich uitsluitend wegens de tussen hen bestaande affectieve relatie tegenover elkaar verbonden elkaar het nodige te verschaffen.
Aangezien ik zijn echtgenote was is dat niet het discussiepunt.
Alleen zij stellen dat, aangezien ik nog niet zijn echtgenote was op het moment van arbeidsongeschikt worden, er dus geen nabestaandenpensioen was verzekerd.
Hij was eerder gehuwd. Zijn ex ontvangt bijzonder overlevingspensioen.
En na zijn scheiding vervalt blijkbaar dan het nabestaandenpensioen, hetgeen pas weer van toepassing wordt als iemand huwt. Aangezien de huwelijksdatum na datum arbeidsongeschikt worden ligt, is er, volgens hun zeggen, geen nabestaandenpensioen verzekerd.
Zo dient volgens hen art.4 lid 8 gelezen te worden (hetgeen ik eerder helemaal verwoord heb).
Mijn vraag is of dit een terecht uitleg is van het reglement.
Overruled art.4 lid 8 de artikelen 2 inzake de pensioenaanspraken en artikel 6 inzake het overlevingspensioen?
Had in een van deze twee artikelen niet opgenomen moeten dat e.e.a niet van toepassing is indien sprake is van arbeidsongeschiktheid??
Juist ook het feit dat deze hele problematiek niet meer speelt in het nieuwe reglement, geeft mij de nodige twijfels tav de uitleg van het artikel in het oude reglement.
Met vriendelijke groet en alvast weer bedankt voor uw reactie.
Jose