Beste Kees,
Pensioenregelingen zie je in alle soorten en maten, en de vuitsregel is simpel. Alle waar is naar zijn geld. De voorgestelde pensioenregeling zou ik karig willen noemen. In veel grote collectieve pensioenregelingen zie je anno 2007 dat werknemers pensioen opbouwen volgens een middelloonsysteem. U krijgt dat vanaf (meestal) 65 jaar een gegarandeerde levenslange uitkering van (meestal) 2% van uw salaris per gewerkt jaar. Dat is dan incl. AOW. In een eenvoudig rekenvoorbeeld kun je het als volgt benaderen.
Salaris 3.400 * 12 * 1,08 = 44.064
Af: AOW v.a. 65, stel 12.000
Pensioengrondslag 32.064
Opbouw per jaar 2% ofwel € 641,28
Als u vanaf uw 25-e in zo'n pensioenregeling zit, heeft u op 65 jaar de volgende uitkering: 641,28 * 40 jaar = 25.651,20 pensioen + 9.000 AOW = 34.651,20 per jaar.
Zo'n pensioenverzekering kost geld, en het systeem wat uw werkgever voorstelt geeft geen garantie omtrent de pensioenen op 65 jaar (even afgezien van de AOW dan, maar die krijgt u van de staat). In het voorgestel;de systeem van beschikbare premie is uw pensioen afhankelijk van de premieinleg en de daarop behaalde rente-aangroei. De premies zijn, als je uitgaat van een jaarlijkse rente-aangroei van 4% nog niet de helft van wat er nodig is voor het eerder genoemde middelloonpensioen. En bovendien wilt u denk ik ook wel dat uw pensioen vanaf 65 jaar de inflatie een beetje bijhoudt. Met andere woorden: de uitkeringen moeten jaarlijkse worden geïndexeerd, anders moet u op bijvoorbeeld 75-jarige leeftijd leven op water en erg droog brood. Die ruimte zit niet in het voorstel van uw werkgever, tenzij u op de ingelegde premies erg hoge rente gaat maken. Maar dan moet u wel gaan speculeren met uw pensioengeld, en dat is niet raadzaam.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.